Vis enkelt innlegg
Gammel 04-11-05, 13:03   #174
Ziggy
Gjest

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 57
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Anne

Hm...
Jeg trodde det var hovedsakelig marine fettsyrer i selspekk jeg og dermed omega 3....men hva vet vel jeg...

Her er et klipp fra Eskimostudiens side 15, siste avsnitt tror jeg...

"...I dette kapitelet påvises det at eskimoene i Angmagssalik hadde hele 18,5 % (57 g/dag) av sitt energiinntak som mettet fett, mot nordmenn 14 % (35 g/dag) og amerikanere - som har spesielt store problemer med hjerte- og karsykdommer- som har et inntak på 11 %. Av flerumettet fett (PUFA) var eskimoenes energiandel/dag på 10 % mot nordmenns 5 %. Disse fakta er årsaken til at forfatteren ønsker å drøfte vårt behov for fett..."

Fra side 18, siste avsnitt står det

"...Bang og medarbeidere fant at eskimoene hadde 33,7 % av de totale fettsyrer i sitt energiinntak som mettede fettsyrer. Høygaard fant at eskimoene i Angmagssalik hadde hele 55 % av sitt daglige energiinntak som fett..."

Som du ser, så spiste også eskimoene mest mettet fett, noe som jeg antar kommer fra selspekket, og ikke fisken de spiste...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat