Vis enkelt innlegg
Gammel 25-11-11, 11:39   #1
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Tagatose - for godt til å være sant?

Jeg har ikke prøvd tagatose selv. Jeg ser det er populært siden det smaker som sukker og har bakeegenskaper som sukker.

Selv er jeg generelt veldig skeptisk til søtningsmidler da de fleste - for meg - virker å ha flere uønskede egenskaper. Men nysgjerrig er jeg. Så jeg begynte å søke.

Jeg finner dette om tagatosemolekylet:

Videre finner jeg dette om sikkerheten ved bruk av tagatose:

Sitat:

However, as part of this evaluation, FSANZ also concluded that foods containing tagatose would not be suitable for individuals with disorders in fructose metabolism as the absorbed fraction of tagatose is metabolised in the same way that fructose is metabolised. Individuals with such conditions are likely to also be intolerant to tagatose.

Og det er et veldig "ungt" søtningsstoff. Kun 6 års bruk i europa. Så vi har lite data om hvordan det virker på lang sikt.
Så langt kan det virke som at det er bedre enn sukker - dersom man tåler fruktose. Hvis ikke så bør man kanskje være litt ekstra forsiktig.

Jeg er personlig uansett skeptisk siden det har vært i bruk så kortvarig. Tror jeg holder meg til demarasukker og honning de gangene jeg må ha søtt en stund til.