Opprinnelig lagt inn av Kine87, her.
Hei Cherry. Nå ble jeg veldig nysgjerrig. Jeg har ikke så mange kilo igjen til jeg når normalvekten min. Stemmer dette, at ketolyse ikke er noe effektivt hvis man er tynn? Hva legger du i «for lite fett» Mener du fettprosent eller?
Jeg har også vært en runde på ketolyse før. Men i sommer ble det utskeielser. Er nå tilbake på ketolyse fordi det er dette jeg trives mest med. Jeg føler også at når jeg følger ketolyse har jeg mer kontroll og slipper dårlig samvittighet ( i alle fall når jeg følger den til punk og prikke). For en uke siden veide jeg 63, 8 kg og i dag veier jeg 62,2. Så det funker i alle fall foreløpig. Men hvis det stopper opp, vil du da anbefale og øke antallet og begynne å telle kalorier? Hvor langt ned på kaloriene bør man da ned på? Blir det like mye/ lite som på lavkalori?
Setter stor pris på svar 
Til trådstarter. Jeg ville kanskje ha droppet fiberrik i starten.
Jo, ja, nei, nja. Altså sånne ekstreme lavkarbodietter som ketolyse er har visst seg å ha best effekt på mennesker som er veldig overvektige, dvs mer enn 15-20 kg overvekt. Det er selvsagt ikke dermed sagt at det har null effekt om du veier 14.9 kg eller mindre for mye altså. Funker det for deg så er det topp, funker det ikke så for guds skyld slutt å spis sånn
Det er etter min mening litt sånn prøve/feile-opplegg det der.
Når det er sagt så mener jeg faktisk oppriktig at du ikke verken trenger eller MÅ begrense karboinntaket ditt så ekstremt når du har så lite kg på kroppen (med forbehold om at du ikke har hormonsykdommer etc).
Trådstarter er 176 høy og veier 78 kg. Grov beregning tilsier at denne personen er normalvektig, selv om det her også må tas forbehold om at jeg ikke har sett personen (det regnes sånn; 1 kg for hver cm over 100 + 5 kg). Lavkarbodietter (spesielt ekstreme dietter) er vektregulerende og veier man normalt så vil det jo ikke har noen effekt siden kroppen er ekstremt uenig i vektnedgang. Da er det faktisk mye bedre å øke på karbohydratene (IKKE lange innpå bagutter og sjokolade samt kornprodukter av rug, bygg og hvete, men spise ris, bønner, linser, grønnsaker, lavkarbobrød, knekkebrød, havre og øke proteininntaket) og starte med styrketrening. Blir man ikke kvitt de siste kg så er styrketreningen nøkkelen. Det vil forme kroppen (kanskje man går litt opp i vekt, men slapp av, det er bare muskler) og shape opp der man vil shape opp.
...og nei, det hjelper ikke å ta 200 situps hver dag for å få flatere mage.
Med lite fett så mener jeg lite fett. Lite fett på kroppen. Og med lite mener jeg altså at du har det du skal ha + kanskje litt, bitte litt ekstra.
Jeg har også vært på ketolyse og gått ned 50 kg. Men jeg trives ikke med den måten å spise på jeg. Jeg må kunne ta meg en brødskive om jeg vil det, og jeg liker å spise en liten sjokolade på lørdagskveldene, så for min del er det mye mye bedre å spise høyere karbs, selv om det er problemer for meg å faktisk få i meg såpass med karbohydrater.
Jeg vil gjerne høre om du har gått ned vesentlig mer i neste uke og uken etter det igjen, fordi jeg mistenker at det du har gått ned er vann, og det mister vi alle når vi spiser minimalt med karbs. Det ville vært interessant 
Folk må slutte å være så redd for kaloriene sine, inkludert jeg. Ifølge min nye PT skal jeg spise 2800 kcal om dagen. 160 gram karbs, 100 gram fett og 290 gram proteiner (nå er ikke han sånn helt lavkarber da). Jeg greier ikke å spise alt dette, spesielt med så mye proteiner, som metter meg utrolig. Men det er faktisk det jeg skal ha for å gå ned i vekt. Skal komme tilbake på hvor effektivt det er etter at jeg har prøvd noen uker.
Utrolig mye, og ikke engang så veldig lavkarbo 
Med å kutte kalorier så går bare kroppen i sparemodus og du må kutte og kutte og kutte for å få den effekten du tror. Mens du i virkeligheten burde spise mer, og litt mer...og litt mer
. Finnes unntak da, som ikke går ned når de overstiger f.eks 1500 kcal, men jeg tror personlig at de har ett eller annet som gjør det, f.eks lav forbrenning. Noe som fikser seg med noen uker med tilstrekkelig mat. Har ingen forskning i ryggen for denne påstanden
Så nei, i første omgang ville jeg ikke kutta kaloriene. Jeg ville økt/beholdt på kaloriene, spist mer protein, kutta mettet fett (jada jeg banner i kirka her, men jeg har ingenting mot mettet fett - det er bare undersøkelser som viser at det er lettere å tape magefett uten mettet fett, verdt ett forsøk om man strever med mage
), fått i meg tilstrekkelig nok fett i form av nøtter, avocado, fisk og oljer (du vet de tradisjonelle sunne greiene) og greit med karbohydrater i form av 1)linser, bønner, villris/naturris, havre, frø og grønnsaker, og så prøvd meg fram med 2)Fullkorn og kornprodukter.
..og jada, det er dritskummelt å spise masse kalorier siden vi er oppvokst med å måtte passe på hver minste kalori...
Husk bare at det er ikke energiinntaket en dag som avgjør vektnedgang, det er energiinntak over tid. Energiinntak og sammensetning av næringsstoffene.