Sv: Hva skjer med vekten min?
Selv om du som normalvektig ikke går ned i vekt på ketose, tror jeg allikevel ketolyse e.l. kan være bra for å kickstarte vektnedgangen ETTER endt "kur", ved å lære kroppen å forbrenne fett igjen... Særlig etter generelt dårlig kosthold/livsstil eller lavkaloridietter, som har ført til nedsatt forbrenning og for lite av den næringen kroppen trenger sårt.. Tror dette kan være lurt fordi mange kan spise ganske mange fler kalorier mens de er i ketose uten å legge på seg, som kanskje kan hjelpe kroppen å komme tilbake i balanse og bli mer trygg på at den FÅR det den trenger av næring, så den ikke tviholder på alt av ekstra kroppsfett og ekstra kalorier den får.
Dette er altså bare en teori jeg har, etter jeg har opplevd større vektnedgang ETTER streng ketosediett (som altså ikke førte til nevneverdig vektnedgang), enn jeg noen gang har opplevd før med samme vekt som utgangspunkt. Ikke engang på lignende kosthold, eller streng lavkaloridiett. Så selv om ketolysekuren ikke "funker" for deg nå, betyr det ikke nødvendigvis at den ikke hjelper å sette igang positive prosesser i kroppen selv om du ikke ser det på vekta enda. Jeg har altså ikke noe vitenskapelig å backe dette opp med, det er kun en teori basert på egen erfaring, som du får vurdere selv om virker fornuftig (om ikke andre her har innspill).
Istedet for å hoppe rundt fra det ene til det andre for å finne ut hva som funker, kan det kanskje være en ide å holde deg til ketolyse i noen uker (UTEN å holde tilbake på kaloriene!), for så å gradvis trappe litt opp på karbo og ned på fettet, og se hva vekta sier da. Hvis den fortsatt ikke går nedover, kan det være en ide å se om du kan kutte ned på kaloriene eller andre tiltak (f.eks. mer trening, eller justere forholdet mellom karbo, fett og protein).
Trening i kombinasjon med middels karbo kan nok også ha lignende effekt, som nevnt over her, så lenge en IKKE går i negativ energibalanse den første perioden. Men spiser nok til å holde vekta, og gjerne litt til, av SUNN og næringsrik mat.
|