Sv: Tagatose - for godt til å være sant?
Nå har jeg lest det jeg kan finne om Tagatose og det eneste gode argumentet jeg finner mot å ikke bruke det det er at det ikke finnes langtidsstudier på effekten av bruk av stoffet. Vel det finnes heller ikke gode langtidsstudier av effekten å være i ketose over lang tid eller leve på lavkarbo over lang tid, så da lever vel de aller fleste her på froumet farlig 
I de studiene jeg har klart å finne blir det sagt at personer med fruktoseintoleranse skal være forsiktig med inntak av tagatose, men jeg ikke se at det står noe om at Tagatose virker på samme måte som fruktose. Min egen erfaring er at det påvirker ikke mitt blodsukker, noe som fruktose derimot gjør.
Utrykket "kan føre til......" (may cause...) er brukt mange plasser og jeg kan ikke se at de har klart å konkludere noen plass med at dette er utrygt eller virker på samme måte som fruktose. Det samme kan jo sies om aspartam noen sier det er helt trygt i anbefalte doser, mens andre sier at det er skadelig.
Bl.a. sies det at T kan føre ti løs mage/flatulens, jeg trykka i meg en halv sjokoladeplate og merka ingenting. Spiser jeg derimot like mye Cavaliersjokolade (malitol-søtet) er jeg rimelig oppblåst og ubehagelig å være rundt de neste timene 
I dette tilfellet som i så mange andre er det vel måtehold som gjelder og som en eller annen skriver skal man jo ikke leve av brente mandler, kransekake og knekk. Det er noe man skal ha av og til, så kan man heller bruke stevia (som jo også har mange kritiske røster) eller sukrin (det er jo hellr ikke anbefalt til personer som har fordøyelsesproblemer eller irritert tarmsyndrom). Det beste er nok å bruke søt med måte uansett når man er på lavkarbo. Når det er sagt så har jeg tenkt å lage diverse ting med tagatesse nå før jul og kose meg med god samvittghet. Heller det enn å gå på en smell med "ulovlige" ting.
|