Vis enkelt innlegg
Gammel 27-11-11, 12:18   #38
ToreH
Gjest

Sv: Erfaringer med periodisk faste

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Fulle glykogenlagrene er på 12-1600 kcal, og for godt trente vil de ligge i øvre del. Det faller på sin egen urimelighet å si at disse tømmes på 30-45 min. Muskelglykogen brukes imidlertid lokalt, og glykogen i armmusklene kan ikke brukes for energifrigjøring i beina og vice verca, så en lokal uttømming kan nok finne sted.

Hvorvidt man klarer å yte maks på tom mage vil variere fra person til person, så jeg ville vært forsiktig med å generalisere dette. Martin Berkhan f.eks. har mye informasjon om dette som du kan finne på www.leangains.com

Ja, du har delvis rett, jeg skal presisere. En meget godt trent utøver vil antakelig ikke tømme lagrene i det hele tatt, fordi han vil forbrenne fett i større grad fordi han er godt trent. Dette er en av effektene av å være i over norm fysisk god form. En utrent, eller gjennomsnittlig mosjonist vil ikke klare dette og vil raskt gå tom. Når denne personen er gått tom, så klarer han heller ikke yte særlig mer og han kunne like gjerne latt vær.

Tommelfingerregelen er nok at glykogenlagrene minker drastisk etter 50-60 minutter og må få påfyll om du ikke skal oppleve å gå tom, men har du gjennom trening lært kroppen å forbrenne fett istedetfor glykogen, ja så vil de "aldri" gå tomme.

Svar med sitat