Sv: Mye salt
Opprinnelig lagt inn av Glorfinia, her.
Ser mange skriver om Himalayasalt her, har det også sjøl. Men jeg lurte veldig på hva rosa salt var for noe, og googla litt. Kom over denne siden. Dere saltkjennere, er det noe hold i det som står her? I mine ører høres det ikke så dumt ut, men jeg kan ikke så himla mye kjemi, eller generelt om salt og dets virkning i kroppen (utover at det er viktig å få akkurat nok). Han som har skrevet artikkelen har en doktorgrad i geologi, så faglig tyngde har han i hvertfall. Dessuten er han ikke ute etter å selge noe, i motsetning til omtalene til saltene. Merker jeg er skeptisk til produktomtalene av Himalaysaltene nå. 
Ja, han har doktorgrad i geologi - det betyr vel ikke at han kan noe om kroppen?
Jeg leste gjennom artikkelen, og som jeg oppfattet det er han mest opptatt av å fortelle om at dette saltet markedsføres med en masse løgner og tvilsomme påstander, og at folk ikke må begynne å tro at det er sunt å hive innpå med en masse salt.
Hovedpoengene hans foruten alle de mer spesielle påstandene om saltet som han kritiserer, er som jeg har forstått det:
-dette saltet inneholder 98% natruimklorid, så det er først og fremst salt og vi bør derfor ikke spise for mye av det
-ja, det inneholder sporstoffer, men det gjør annet natrulig salt også
-det er ikke noen vits i å betale mye mer for dette saltet enn for annet naturlig salt.
Ut ifra dette synes jeg fortsatt det kan være greit å kjøpe naturlig salt som inneholder sporstoffer, men det trenger ikke nødvendigvis være det dyreste. Og jeg bruker det da bare på vanlig måte i maten - kunne ikke drømme om å drikke 1 ts salt hver morgen.
|