Vis enkelt innlegg
Gammel 29-11-11, 20:14   #7
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Sykehusopphold 10 dager, tips til mat jeg kan ta med?

Den som spør, får svar!
Og blir jeg klokere, kan jeg gi bedre svar!

På Riksen er du nok i (nesten) de beste hender, men desverre vet jeg lite om ortopedien der!
Som regel er det ikke selve narkosen, men den delen som er morfinbasert man reagerer på. Derfor opprettholdes også kvalmen i de dagene man får dette som smertestillende!
Paradoksalt nok blir man jo også kvalm av smerter, så det kan være vanskelig å finne noe som tar smertene, men ikke gir mer kvalme enn de kvalmestillende medisinene klarer å holde unna!
Da jeg jobbet på Martina hadde jeg så og si ikke kvalme pasienter fordi legene der hadde forsket aktivt på hvordan man kan unngå det. Ikke lett å få folk opp og i gang så fort som mulig når de kaster opp hele tiden!
Og opp vil man jo for å få igang blodsirkulasjon, fremme sårtilheling, forhindre blodpropp og ikke minst, få i gang magen.
Og så vil man jo samfunnsøkonomisk få folk i form til å forlate sykehuset fortest mulig!

Mange blir også kvalme fordi de får for mye væske intravenøst. "Alle" involverte leger forordner en liter iv og så blir det brått veldig mange liter i kø i et system som fortsatt er i svime etter narkose/bedøvelse/sovemed!
Husk å hør hva de vil gi deg intravenøst. Noen steder er de veldig glade i å henge opp glukose i bøtter og spann, særlig om man er kvalm!

Nå er jeg så heldig at jeg overhodet ikke reagere negativt på narkose. Da jeg tok blindtarmen måtte min 16 dager gamle datter være med på sykehuset. Jeg fullammet jo og fikk bare Voltaren som smertestillende i 3 dager. Gikk som en drøm, bortsett fra hvor slitsomt det var å dele et tre- mannsrom med syke mennekser og ha et så lite barn som skrek til alle døgnets tider.
Operert tirsdag ettermiddag, skrevet ut fredag, pakket og reiste på hyttetur fredag kveld!
Tror jeg var ekstra heldig med den, altså!

Masse lykke til!