Sv: Festmat, helst med flere retter
Jeg synes det meste jeg spiser er luxusmat jeg da, biff på en hverdag
Jeg pleier i blandt å lage til et bord fult av varme og kalde retter, feks steker kyllingklubber og lager ratatoulie( herlighet, jeg aner ikke hvordan det skrives), asparges med parmesan og spekeskinke, et par gode oster som hvit castello og brie, tomat og mozzarellasalat, lavkarbo focatcia med oliven, soltørket tomat og parmesan, kjøttboller eller karbonader servert med løk eller champinogn innkokt i fløte... Gjestene er alltid skikkelig imponerte over festmaten.
Eller hva med å gå for julemat ala ribbe med surkål, poteter til de spom spiser det, hjemmelagede medisterkaker og kok ut panna med litt kraft og fløte og jevn med feks johannesbrødkjernemel, så du får brun saus?
Eller kalkun med rosenkål, fløtesaus( brun innamten i en gryte/panne og lag sausen på det gode som brenner fast i panna), waldorfsalat look alike uten epler, eller med litt om du vil.. Jeg serverer molded sallad( jeg har ikke oppskriften for hånd, men si i fra så kan jeg legge den ut, den består av sitrongele, majones, egg, purre, stangselleri og selv om det høres sært ut, så er den fantastisk! Jeg har en far fra canada, så tradisjonen med molded sallad lever videre.
Mulighetene er store! Nå for tiden er det hyggelig med julemat synes jeg, og for meg er kalkun den optimale julematen, ikke noe bedre enn det!
|