Vis enkelt innlegg
Gammel 30-11-11, 13:39   #38
Kula
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2006
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: SMS-innlegg i VG i dag

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

At mat er dyrt i Norge sammenlignet med andre land, sammenfaller vel ganske logisk med at nordmenn tjener mer enn f.eks. svensker.
Med det sagt så koster smøret omtrent akkurat det samme i Sverige. I hvert fall gjorde det dét da jeg var i Charlottenberg for noen uker siden.

Nja... Prisen for en vare gjenspeiler så mye mer enn lønnsnivået i det enkelte land. Hvis importert biff selges i Sverige tar den svenske forhandleren ca halvparten av prisen den norske forhandleren tar. I den kalkylen ligger mye mer enn lønnskostnader til vedkommende som sitter i kassa. Butikkens husleie og strømkostnader er f.eks. høyere sentralt i Stockholm enn selv på Grünerløkka.

Forøvrig er den svenske "offisielle" prisen på smør SEK 50,- pr kg. Tilsvarende norsk er vel ca 60 NOK. Ca 25% lavere pris m.a.o.

Bare for ordens skyld; jeg har ingenting i mot bønder. De fleste er hardtarbeidende ærlige mennesker. Det er norsk landbrukspolitikk jeg mener har vesentlige mangler.

-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat