Vis enkelt innlegg
Gammel 30-11-11, 21:43   #24
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor mye penger på julegaver?

I år er jeg veldig på etterskudd med julegaver, og da blir det dyrt . Jeg pleier å være flink til å finne tilbud gjennom hele året, og da blir ikke den samlede summen så stor.

Senhøstes pleier vi å dra en tur over til Sverige, og der hamstrer jeg Belgiske trøfler eller annen sjokolade til onkler og tanter. I år ble det 14 pakker belgiske trøfler til 18kr eska. De fikk det samme i fjor -og tilbakemeldingene var at de var veldig gode. I tillegg har -nille servietter til 5 kr pakken nå, så det blir også med i gaven. Dermed fikk jeg unna en haug av julegaver til 23 kroner stykket. I tillegg vet jeg at de som får gaven synes at konfekten smaker godt.

Ellers handler jeg ofte på salget i januar -da er all julepynt som regel med 50-70% rabatt.
Problemet vårt er at vi har så innmari mange på julegavelista. Siste opptelling viste 41 gaver utenom de som går internt i huset her, og da nytter det ikke med dyre pakker.

Nå har jeg planene klare for en del av julegavene til neste år, jeg. Gudforeldrene til ungene får litt større gaver (rundt 200kr stykket), så der kommer jeg til å strikke vingnomer som rommer 3liters vinposer. Vin handler vi i Sverige når vi er over der, og tovbart garn finner jeg på Europris. Dermed vil de pakkene komme på ca 150kr. Mannfolka i familien får raggsokker (15kr i garnkostnader pr par dersom jeg husker garnsalget på SparKjøp)

Ellers har jeg brukt å handle storpakker med stearinlys på tilbud (Bohus pleier å ha tilbud etter jul -der finner jeg 50 lys til 45-49kr) Så kan jeg binde to lys sammen med hampetau og bølgepapp (får alltid noe innpakket i bølgepapp i løpet av året). Det blir ikke så dyrt for hver pakke.
I tillegg finnes det mange fine bilder som kan skrives ut og limes på fyrstikkesker. En blonderest eller litt bånd (båndene som er i skjorter -de som holder skjorta fast på kleshengeren på butikken -kan gjenbrukes her) og vips har du ei flott fyrstikkeske.

Med andre ord -når jeg klarer å planlegge jula tidsnok kommer nok gavene rundt 2000kr totalt. Nå frykter jeg at vi bikker 3500kr, og det er penger jeg gjerne skulle brukt på noe annet.

Åja, en annen ting -jeg er flittig bruker av salg på Panduro, bokhandler og klesbutikker for gavekjøp gjennom hele året.

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat