Tagatesse (tagatose, isomalt)
Jeg har sett flere oppskrifter med dette søtningsstoffet og har gått til innkjøp av en kilo Tagatesse. Jeg var veldig spent og prøvde ut en oppskrift på brente mandler. Det ble overraskende bra resultat, karamelliserte fint og greier. Jeg kjente at jeg ble litt skeptisk for dette virker nesten for godt til å være sant. Og det tror jeg nesten at det er... Jeg har sett enkelte steder at det er 0 karbohydrater i det, andre steder står det at det gir lav blodsukkerstigning og andre steder finner jeg at folk med diabetes kan reagere på det.
På pakken min står det faktisk at det er 2 karbohydrater pr 2,5 gram. Karbohydratene er oppgitt til 79,8 pr 100 gram, hvorav 39,9 er tagatose og resten er antagelig isomalt (39,9). Glykemisk indeks er oppgitt å være 7,5. Dette henger ikke helt sammen for meg? Syns den informasjonen jeg finner om tagatose og isomalt er litt ullen og greier ikke helt å bestemme meg for hva jeg tror. Et raskt søk på isomalt ga meg masse negativ informasjon. En av tingene jeg fant en del om, var utslett/sår i munnen og det fikk jeg etter å ha smakt på den første mandelen. Er det noen som vet litt mer enn meg og kan forklare meg hvordan man kommer til 0 karbohydrater på dette produktet?
|