Sv: Desemberutfordringen
VSB: Slapp av, ikke stress. Farten og intensiteten kommer etterhvert. Mye av det å presse seg sitter inne i hodet, det kan ofte være greit å lure hjernen litt. Eksvis skal du løpe 2 km på 15 minutter så si til deg selv at etter 2 km så skal du stoppe. Men cluet er at når du har løpt 2 km, ja så bare fortsetter du i la oss si 100m til. Du vil greie det garantert fordi hjernen "blir lurt". Hvis du klarer lure deg selv slik hver gang du løper, ja så har du tilslutt løpt 3 km osv osv.
Denne teknikken er faktisk brukt av eliteløpere, fordi de har det vondt de også og trenger lure seg selv inniblant :-)
Hva med å prøve ut denne økten en dag:
Oppvarming: 10-15 minutter i romaskinen, hensikt å bli varm i kroppen. ikke stress eller tyn, men jevnt tempo. Skal kjenne svetten komme godt mot slutten. Ikke gå over 75-80% i puls.
Hoveddel: 37 minutter på mølle hvor du deler inn økten. 5 min rask gange varier litt på stigningen underveis. Deretter skal du løpe sammenhengende i 4 minutter på relativt høyt intensitetsnivå, du skal være skikkelig andpusten og egentlig ikke klare 1 sekund mer. Deretter skal du gå roooolig i 4 minutter, klarer du ikke gå, så stå da rolig og få pusten tilbake. Etter denne pausen så er det på igjen med 4 minutter løping hvor du blir skikkelig andpusten. Ny pause på 4 minutter før du gjennomfører det siste draget på 4 minutter med løping. Da er du ferdig! Nå skal du bare gå rolig og få hvilepuls igjen i en 5-10 minutter. bare husk en ting, du må ikke "gunne på" så mye på første draget at du ikke klarer gjennomføre det siste. På den annen side, er du ikke sliten etter siste draget, ja da har du mer å gå på på de foregående.... Pulsen bør være mellom 84-92% av maks for deg vil jeg tro. Ikke push så mye over par og 90% iallefall. Vent med det til det har gått et par tre uker er mitt råd.
Avslutning: 15 minutter core styrke, eksvis planken, crunches eller vha slyngetrening
En slik økt tror jeg vil passe bra for deg som en ren kardioøkt hvor du får trent aerob kapasitet OG ikke minst evnen til å presse deg litt rent psykisk.
hvis du klarer gjennomføre EN, ja kun ÉN slik økt i uken, så er det kjempebra. Jeg er overbevist om at med den andre Jillian eller styrketreningen din IKKE vil lide av en slik økt. Denne økten er kvalitetstreningen din, den som øker din kapasitet.
Hadde vært moro om du gjennomførte denne og ga tilbakemelding her på hvordan du følte det.
Ja du vil sikkert spy, kanskje tilogmed bli dårlig og kvalm et par timer etterpå, men dette er normalt. Det betyr bare at du har gitt det du hadde og belønningen vil komme om et par uker!
Dette er å periodisere i praksis....men VSB, ikke noe mer Jillian eller styrketrening på de dagene du tar denne økten ok?
Nå venter jeg i spenning 
|