Sv: 6 mnd på vei, på an igjen med lavkarbo
Kan ikke skjønne at det skal være så egosistisk å slanke seg når man er gravid? Det er jo mange måter å slanke seg på. Jeg har heller ikke helt forstått hvorfor man ikke skal være i ketose når man er gravid? Jeg vet at man ikke skal være det når man ammer, men det er da snakk om folk som er overvektige og som begynner å slanke seg da. Da frigjør man miljøgifter i morsmelken som selvfølgelig ikke er heldig for barnet.
Da jeg var gravid med min eldste datter, for 22 år siden, ante jeg ingen ting om ketose. Jeg var ekstremt kvalm i 9 mnd, fikk knapt i meg næring, og gikk masse ned. Var sannsynligvis i ketose under hele svangerskapet, og veide mindre da jeg fødte enn da jeg ble gravid. Dette var jo ekstremt og ikke å anbefale, men barnet var det ikke noen fare med, hun fikk det hun trengte av næring hun, det var meg det gikk utover. Så jeg måtte passe på å få i meg vitaminer og mineraler, og det gikk jo bra det hele.
Da jeg var gravid med nummer tre nå for 3 år siden slanket jeg meg ikke, men jeg passet på å spise lavglykemisk mat (Fedon) for ikke å gå så mye opp. Jeg opplevde et bra svangerskap uten noen særlige matkick, og det tror jeg har med stabilt blodsukker å gjøre. Gikk opp 12 kg, og 3 mnd etter var disse borte, og ett år etter var fire kilo til borte. Jeg fikk underveis påvist svangerskapsdiabetes (alle over 38 år må ta en slik test), mens dette kostholdet bidro til et så stabilt nivå på blodsukkeret (måtte måle det 3 ganger daglig i en periode) at man ikke tok noen notis av dette under fødselen. Jenta mi var heller ikke så stor, 3820 gram, og kostholdet har nok hatt mye å si der!
Lykke til Bøtt, og gratulerer!
|