Hvor mye penger brukes på mat?
Etter at vi begynte på lavkarbo ser jeg at matbudsjettet har gått opp.
Litt fakta:
2 voksne og 2 barn hhv jenter 9, 12 år.
Begge voksne er på lavkarbo (mellom 50-200 gr kh daglig), ungene spiser ikke lavkarbo.
Vi handler 1 gang pr uke nå, tidligere 1 gang pr mnd. Det kjøpes inn vanlig godteri, potetgull osv osv til ungene, mens vi voksne lager eget godteri. Men ungene spiser også "vårt hjemmelagede" innimellom.
Bruker i snitt ca 11-12 000,- pr mnd til handling på Rema 1000. Det går særdeles mye i ytrefilet, indrefilet, entrecote, kyllingfileteer, kalkunfileeter, masse bra kjøttpålegg. Jeg spiser ca 1 boks med makrell i tomat hver gang jeg spiser en brødskive. Dvs opptil 4-5 bokser pr uke samt et utall av sardiner i oljebokser. Grønnsaker bruker vi fantastisk mye av og har antakelig doblet innkjøpet der ift tidligere. Typisk 4-5 pakker med egg pr uke (12 stk pr pakke) går det også med og enorme mengder med grønn te (kjøpes via iHerb da)
I tillegg handler vi mye vitaminer, mineraler og slikt noe fra iHerb. Stort sett alt av ting og tang som er sært handles hos lokale helsekostbutikker (det man ikke får på iHerb)
Poenget mitt er at jeg spiser færre måltider nå, ca 3 pr dag, enkelte dager bare 2 også. Kona spiser ca 3 måltider i snitt.
Klabert, vi spiser indrefilet/entrecote/ytrefilet osv flere ganger i uka nå, men jeg synes at lavkarbo ER en dyr levevei hvis jeg ser rent matematisk på det.
Tidligere brukte vi kanskje rundt 8-10 000,- på handebudsjettet vårt.
Andre med samme erfaringer eller har dere redusert på matbudsjettet/handlebudsjettet etter lavkarbo?
Sammenlikner vi oss med andre venner og bekjente så har vi et sinnsykt forbruk på mat og pålegg etc. For ikke å snakke om all den tid kona bruker foran grytene siden alt, og da mener jeg alt, lages fra bunnen av. Tilogmed tomatsuppen, tomatsausen er laget fra bunn av. Så strømmen har også økt kraftig.
Jeg tror derfor at å leve mest mulig rent og hjemmelaget ER forbeholdt de med temmelig stabil økonomi, men jeg ser jo at f.eks Hellstrøm på TV klarer det utroligste på lite penger.
Merker også at når jeg reiser så spiser jeg alltid på restaurant for å slippe å lage mat (noe som er vanskelig på hotell) og klabert, da koster jo restaurantmat noe mer enn hjemmelaget, men dette påvirker jo ikke handlebudsjettet på hjemmefronten.
Hva mener dere? ER lavkarbo dyrere for dere nå sammenliknet med FØR?
|