Sv: Hvor mye penger brukes på mat?
Min erfaring er akkurat den samme som ts, matbudsjettet har gått opp med innføringen av lavkarbokosthold. Det til tross for at jeg stort sett handla halvfabrikata samt masse snop hver dag før i tiden. SIFO anslår et rimelig forbruk for meg å være 2020 kr pr måned. Før brukte jeg kanskje 2500 kr, nå beregner jeg ca 3000 kr.
Maten jeg spiser er ikke spesielt fancy, jeg kjøper sjeldent dyrt kjøtt f.eks. Jeg føler derimot pengene forsvinner som dugg for solen når jeg handler meierivarer, for det går det mye av. Ost, rømme og fløte er ikke billig. Grønnsaker er ikke billig det heller.
Og for ikke å snakke om all tiden det tar! Jeg lurer på hvor mange timer jeg bruker i gjennomsnitt pr måned på kjøkkenet. Jeg lager som oftest flere porsjoner i slengen, så fryser jeg ned og tar opp ettersom det passer. Men uansett bruker jeg mange ganger mer tid på matlaging nå enn før.
Til syvende og sist er det dog verdt det pga alle helsefordelene. Vektnedgang, bedre fordøyelse, finere hud, stabil energi, mer stabilt humør, færre og mindre alvorlige depresjoner, fravær av spiseforstyrrelser, null hodepine, etc.
|