Vis enkelt innlegg
Gammel 06-12-11, 13:16   #46
ToreH
Gjest

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Høres jo fornuftig ut. I oppveksten sultet hverken jeg eller min familie, vi hadde jo så vi klarte oss såvidt. Men skal nå ærlig innrømme at når vi først fikk bedre råd, eller andre betalte så valgte vi nok heller en biff kontra en kjøttkake også i det daglige.

Dette handler ikke om å sløse i matveien, tvert imot. Slike utsagn beror mer på moral og etikk, og ikke hvor mye penger man bruker på mat mener jeg.

Vi synes rett og slett det er så mye jobb med å slakte helt-, halvt dyr selv at vi velger å kjøpe ferdig slaktede/oppskjærte dyr da. Det koster selvsagt jævlig mye mer enn å gjøre jobben selv.

Å lage ren mat med "orginale" produkter krever mye jobb og tid i en travel hverdag synes nå vi da. Jeg skrev at vi bruker mye tid på dette og at vi gjorde det før også, men tidligere så blei andelen av ferdigmat større enn nå siden ALT lages fra bunnen av. Det beste for meg hadde faktisk vært å kunne kjøpt mat som var laget fra bunnen av ferdig. DET hadde for meg vært drømmen.

Men kona er IKKE enig siden hun har matlaging som hobby og hun elsker lage flotte retter osv osv. Dette vil jeg sammenlikne med å kjøpe hus.

Jeg er flink til å snekre og lager garasjen, lekehytter og byggeting fra bunnen av. Det gir meg tilfredsstillelse å skape noe jeg vet hva er.

Andre derimot kjøper ferdigpakke (som jo koster skjorta). Andre må gjøre det selv fordi man ikke har økonomi til å la andre bygge selv, selv om de ikke synes det er noe gøy i det hele tatt (skilsmissegrunn!!! se "sinnasnekkeren" hehe)

Tror mye handler om interesse også. Til de som synes at biff er forbeholdt "festkveld" så er min mening at dette er kunstig/markedsmessig skapt. En biff er ikke noe flottere det enn oksehalen, det smaker bare anderledes.
I andre land enn Norge så koster biff på restaurant like mye som kjøttdeigen på Rema 1000.

Ser det samme med vin, i Norge er vin regnet som luksus i Frankrike like vanlig som vann med smak, og priset deretter.

Lurer på hva de i Frankrike, Spania, Italia, Romania, Bulgaria, USA koser seg med siden all mat koster stort sett det samme...

Nei, vi i Norge har et merkelig syn på hva som er "luksusmat" og ikke. Men i et land hvor bilen regnes som luksusartikkel i 2011 sier kanskje det meste, og de holdninger forplanter seg også til befolkningen.

Men nå sporet jo jeg helt av hva som var tema for tråden

Jeg har sikkert provosert noen her inne med et høyt matforbruk på ting som er regnet som luksus (unødvendig luksus?), men strengt tatt så er dette statsregulert. Biff er unødvendig dyrt i Norge.....

Svar med sitat