Vis enkelt innlegg
Gammel 07-12-11, 00:06   #81
sol-cellen
Medlem

sol-cellen sin avatar

Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Oslo
sol-cellen er ny på veien

Sv: Tagatose vs sukrin?

Opprinnelig lagt inn av Kitsu, her.

Og jeg har en teori om at det er sånn fordi det bare er et selskap som lager tagatesse. Kanskje det er dyrt å produsere eller noe, slik at de "sper" det ut med isomalt og sukralose? Sukralosen er jo 600 ganger så søtt som bordsukker, så bare den bittelille promillen gir nok litt smak.

Hei,
Siden det er så mye diskusjon rundt Tagatesse her, tenkte jeg at jeg ville bidra med litt informasjon som kanskje vil oppklare noen spørsmål.

Ren Tagatose er 92% så søtt som sukker, og er en naturlig sukkerart (ikke en polyol/sukkeralkohol) med GI på 2. Tagatose har samme kjemiske formel som fruktose, men pga en liten forskjell tas den i liten grad opp i kroppen, og har et kaloriinnhold på max 1,5 kcal/g. I tillegg har Tagatose en rekke interessante effekter: Den forbedrer smaken (demper bismaker fra andre søtstoffer), senker blodsukkerstigningen på måltidet det inntas sammen med (såkalt ”blunting effect”), og har prebiotisk virkning (fremmer de gode bakteriene i tarmen).

Tagatose har også den egenskapen at den bruner/karamelliserer. Faktisk bruner den mye lettere enn både sukker og fruktose, og om man baker med ren Tagatose vil bakverket fort bli for brunt. Derfor er Tagatesse tilsatt Isomalt, fibre og sukralose, et intenst søtstoff.

Isomalt er 50% så søtt som sukker, og er en sukkeralkohol. Den er med på å nøytralisere den kraftige brunende effekten av Tagatose.

Fibrene i Tagatesse (inulin, FOS) har en søtsmak på kun 10-40%, men er med på å gi bl.a. bedre bakeegenskaper (saftighet, struktur).

En liten andel Sukralose øker søtsmaken til det dobbelte av vanlig sukker. Dette gjør at Tagatessen blir mye drøyere i bruk, og det minsker risikoen for å få mageubehag, siden mengdene av Tagatose, isomalt og inulin effektivt blir halvert.

Hilsen Asgeir,
Funksjonell Mat

sol-cellen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat