Vis enkelt innlegg
Gammel 09-12-11, 21:32   #7
ToreH
Gjest

Sv: Hvorfor er 4x4 intervaller den mest effektive formen for fettforbrenning?

Opprinnelig lagt inn av Reason, her.

Merket veldig fort at formen ble bedre da jeg holdt på med 4x4 i sommer. Utrolig deilig å ta en relativt kort økt og føle at jeg fikk mye igjen for det.

Siden du leser dn.no, har du kanskje fått med deg denne:
Får stålkondis med 30-15-intervaller?

Forskere på Lillehammer mener denne varianten kan gi enda bedre effekt enn 4x4. Riktignok skrives det om effekten på oksygenopptak og ikke fettforbrenning, men for min del er det nettopp kondisen jeg skal jobbe med. Tenker jeg prøver meg på denne i løpet av jula, godt med litt avveksling!

30-15 er en eldgammel metode som jeg drev med som liten gutt. 15-15 er også en variant. Den er utprøvd og velkjent den. Du har også en annen variant nå som de sier er god, 30-20-10. 30 sek superspurt-20 sek superspurt og 10 sek superspurt i perioder under løp. Skal visstnok gi kjemperesultater.

Alle disse treningsformer er effektive, men de trener ulike muskelgrupper og hurtighet. 30-15 gir hurtighet, 4x4 gir seighet, men begge øker kapasiteten

Men forsøkene var gjennomført på godt trente syklister som er vant til å ligge over 90% av VO2 max....tror dette krever noe mer av utøveren enn å starte på 30-15....kan være greit med en viss grunnform og bruke dette for å toppe O2 opptaket i den øvre del av kardiovaskulære området :-) Vi snakker her i den høyeste sonen hvor kroppen ikke klarer bli kvitt melkesyren, dvs i anaerobe sone.

Svar med sitat