Sv: Psykiske påkjenninger
Opprinnelig lagt inn av elien, her.
Hei alle sammen
Hva er det som skjer i kroppen når en sliter med ting en ikke kan gjøre noe med, men en må bare ta i mot. Mistet far 1 nov, han ble nesten 68 år. Å nå ligger mor på sykehuset, kreft. De har ikke funnet "hoved" kreften ennå. Det kan være leveren, vi ser magen blir større for hver dag. Hun har hatt vondt lenge men sikkert ikke villet sagt noe pga far var så syk.
Jeg spiser stort sett det samme som vanlig, men siden vi fikk vite det var alvolig med mor så har jeg lagt på meg 2,5 kg. Vet det er bare en bagatell i det store bilde, og stresse ikke med det. Jeg bare lurer på hva som fysisk skjer med kroppen vår, går den inn i en "katastrofre" modus å holder på alt vann elller noe sånt.
Elin
Huff, så trist, og kondolerer.
Når det gjelder vekt, så er det helt sikkert kortisol. Stresshormonet kortisol er en bråbrems på vektnedgang. Vi får økt kortisol i forbindelse med fysisk og psykisk stress - alt fra søvnløshet til sykdom, via depresjon og overtrening. I tillegg påvirker stress tarmbakteriene via vagusnerven (en nerve som går mellom hjernen og mage-/tarmsysteme) og dermed også forbrenningen på den måten. Stresshormon sørger for energilagring i kroppen "i tilfelle det blir enda verre".
Derfor oppnår man ikke det samme under stress som ellers, selv med samme kosthold.
Ta vare på deg selv og dine... Sov så godt du makter - og en stor klem fra meg til deg og din mor.