Vis enkelt innlegg
Gammel 11-12-11, 23:37   #887
aatinka
Medlem

aatinka sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 61
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ah, jeg kunne sikkert ha søkt det opp selv. Jeg har ellers bare dampa klær, om noe. Jeg tror vel jeg skal klare å få til plass til det der. Kanskje jeg kan nåle den opp i den gigantiske sofaen min?!

Som smgj forklarte så bruker man blokking for å strekke ut håndarbeidet og få frem mønsteret i det etter at det er vasket.

Du kan bruke hva du vil, og knappenåler funker helt greit. Hvis man damper strikketøy så blir de flate, man tar bort litt av "fluffen" i garnet. Her er f.eks bilder av det blå sjalet jeg hadde bilder av lenger oppe mens det ligger og tørker. Jeg har her satt en knappenål i hver "spiss" i sjalet.

Jeg bruker sånne lekematter man får kjøpt på lekebutikker eller Nille. De er lette å feste nåler i, og er også lette å flytte. Hva som helst hvor man kan feste nåler egentlig.

Større plagg kan også vaskes og legges til tørk på samme måte - man må ikke strekke alt, men kan strekke deler av plagget for å få riktig fasong. Jeg har sluttet å dampe strikketøy for jeg syns de de får ser så mye bedre ut når de får tørke i fasong.

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat