Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo
Opprinnelig lagt inn av krokodillen, her.
Mens høykarbo, lavfett, kolesterolskrekk, bløtkaker, sveler, raffinert sukker og korn ikke er et samfunnseksperiment?
Tror ikke hun har hatt noe evolusjonsbiologi i fagkretsen sin.
Hvorfor tror mange ernæringsfysiologer at noe som har vært vanlig (dessverre) i kanskje 50 år er normalt, mens det som var vanlig i kanskje flere millioner av år plutselig er farlig?
Samtidig som en rekke livsstilssykdommer har økt og økt i den perioden vi har spist høykarbo.
Jammen, vet du ikke at vi lever lengre enn mennesker fra steinalderen? Hah, det slo hull i det argumentet ditt! Forventet levealder har økt jevnt og trutt siden ca 1850. Det er jo selvfølgelig fordi samfunnet blir sunnere og sunnere.
Eeeh, eller ikke. Enkelte mener helt seriøst at man kan sammenligne forventet levealder sånn uten videre. Jeg har en liten mistanke om at bedre medisiner og tryggere hverdag har en del å si for forventet levealder. Leste jeg ikke noe om at forventet levealder er på vei nedover igjen nå? Hva betyr det for kostholdet til folk flest? Å nei, jeg glemte jo at da påstår de bare at folk ikke spiser akkurat slik som de nasjonale rådene sier. Selv om vi (mennesker, ikke lavkarbere) spiser nærmere og nærmere det Nasjonalt Råd for Ernæring anbefaler. De er så oppslukt i at det MÅ være riktig selv om de ikke får de resultatene de ønsker så derfor må man råde til enda større forandringer. Logikkbrist...