ja for det er det jeg gjør...jeg gru-gleder meg...har tenkt lenge på å skrive dette innlegget, men kjenner det koster meg litt å si det høyt...
jeg bor langt borte fra familien, og gleder meg self. til å komme hjem å treffe store og små, MEN, mat fokuset i min famile er, og har alltid vært stort, og kunnskapen liten. f.eks var reaksjonen da jeg sluttet med poteter for ca 2 år siden at:
"..men du trenger jo fiberene i poteten.."
,
det at jeg ikke spiser poteter og brød er ikke noe tema lengre, men at jeg har kuttet knekkebrød, alt av ris osv, frukt, grønnsaker under bakken, og ikke spiser pose sauser..er værre...da er det liksom slik at:
"du spiser jo ingenting du..",
" er gulrøtter og epler også usunt nå".
jeg har aldri hevdet, og kommer aldri heller til å si at gullerøtter er usunt!, MEN om man skal leve lavkarbo, så inngår ikke det i kosten, og jeg savner det heller ikke.
Jeg levde lenge på lavkalori, og der er jo alt lov, bare i mindre mengder. dette fungerte bra i laang tid. men så kom problemer med oppblåsthet, sult osv, og siden jeg allerede ikke spiste poteter og brød, var ikke veien til lavkarbo så lang. (måtte bare komme over kneika med å velge creme fresh, framfor mager kesam ;b hehe...). passer enda litt på kaloriene, da jeg har "bare har pynte kiloene " igjen..
jeg har falt av vognen VÆR ENESTE GANG jeg har vært hjemme
, om det gjelder kalorier eller karbo.alt er liksom lov da, som om jeg ikke kan spise høykarbo andre steder, liker ikke den følesen av og på en måte miste litt kontrollen, og ender opp med: magevondt,
kvalm,
deppa,
gidder ikke trene for jeg føler meg tung i kroppen,
stygg hud,ja lista er laaang!
men denne gangen har jeg eksperimentert meg fram til ulike godsaker jeg kan lage, så om jeg skal sprekke, så får jeg gjøre det på lavkarbo godis. det har jeg ikke hatt før, da har alternativet vært, ingenting, eller cottage cheese og bær, som jo er godt, MEN ikke sjokolade, om dere skjønner.. 
jeg liker å lage mat, og jeg liker å vite hva jeg spiser. og for meg er sukker en trigger for det meste...
på julaften vanker det torsk eller kalkun, til torsken er jo persillesmør fint, og tenkte kansje det går an og lage en blomkål/ brokkoli mos/ grateng til, isteden for disse gulerøttene. til kalkun kan man jo ha det samme, og da kan jeg tilby meg å lage sausen fra bunnen av, og ha stekt sopp til. her kommer et typisk dilemma da, når waldorfen kommer på boret, full av eple, drue,nøtter,...som jeg syns er god, men som jeg ikke har noen behov for å spise,
"..smak litt"
"..en liten skje kan du vel ha.."
- så klart jeg KAN!- men jeg VIL ikke!
dessert er riskrem, og da skal jeg lage lavkarbo riskrem, som jeg faktisk syns smaker bedre =)
jeg bor med min far når jeg er hjemme, og hans julefavoritt er delfiakake. så jeg har tenkt at jeg skal bake en lavkarbo delfikake, med hjemmelaget marsipan, gele, og litt nøtter ( litt rosiner i halvparten, for det elsker han), og prøve og åpne øynene hans litt mer. for det blir for dumt at jeg må forklare at jeg har det bedre enn noen sinne vær gang jeg treffer han. (jeg har gått ned nesten 30 kilo, og trene 6 dager i uken). og som jeg prøver å si at : om jeg hadde levd på salat og vann, så hadde jeg besvimt etter 2 dager...
JEG SPISER MAT!! sunn, god, ren, variert, og nok mat =)
PHU! dette var godt å få sagt...
kom gjerne med tips eller erfaringer fra lignende situasjoner, må være flere som kjenner seg igjen...