Sv: gru-gleder seg til jul...
Opprinnelig lagt inn av hypah, her.
Men hvis jeg forstår innlegget ditt rett, så virker det for meg mer at du er redd for å miste kontrollen hvis du smaker litt av det som serveres, mer enn at du ikke kan spise det pga mageproblemer osv? Du vil ikke spise, fordi erfaringen din har vist at da mister du kontrollen og havner skjevt ut igjen? Forstår jeg deg rett nå, eller har jeg misforstått?
En slik problemstilling kan kanskje bare best løses med dialog med din mor og de som lager maten. Det handler jo om å respektere deg også og da er det greit å ha noen alternativer til deg på matbordet, godteskålen som er ment for deg. Uten at alle andre må rette seg etter deg og din frykt for å miste kontrollen igjen.
Det at du lager eget godteri og tilbyr dette høres ut som en meget god ide, og da vil kanskje flere synes at det var godt og ønske lage det selv neste gang?
Jeg ville tatt en prat med mor og far og fortalt om hva som er den egentlige årsaken til at du ikke vil spise "høykarbomaten" istedetfor å måtte forsvare overfor familien hele tiden underveis i måltidet. Det unner jeg ingen.
Lykke til!
nei du har egentlig forstått og folmulert det bedere enn meg selv så ja det er vel egentlig det å miste kontrollen, som er problemet, eller frykten... jeg vet jo jeg bare må være ærlig, det er jo ikke det at jeg ikke liker maten, eller setter pris på alt arbeidet , tanken bak osv, jeg bare spiser det ikke...på samme måte som at noen ikke spiser fisk osv.....