Sv: Blogginnlegg på forskning.no
Dersom man ser på stillingen til mannen er det tydelig at han har valgt hvilken forskning han skal tro på. Da er det også liten vits i å argumentere med vedkommende... Man må ha en viss åpenhet og være villig til å lese nyere og eldre forskning med kritiske øyne for å kunne være i stand til å endre sitt standpunkt dersom et annet standpunkt virker overbevisende. Jeg tror ikke den mannen der er det.
Det er så overvledende mye nyere forskning som peker mot liten eller ingen sammenheng mellom
mettet fett i mat -> kolesterol i blod
kolesterol i blod -> risiko for alvorlig sykdom
kolesterolsenkende medisiner -> lavere dødlighet
Og hvordan kan han vite at ikke de "kosttilskuddene som selges" ikke har bidratt til lengre levealder og lavere dødlighet, men at det bestemt er lavfettkostholdet som har gjort oss "så friske"?
Nei - jeg må bare si at jeg gidder ikke.
For meg er det nok å vite at vi har
- Spist kjøtt/fisk/egg i mange tusen år
- Diverse grønnsaker og frukt omtrent like lenge
- Korn de siste 10-20 000 vel for enkelte, kortere for oss med nordboergener
- Melk litt lenger enn korn
De siste 50-100 årene har vi i tillegg spist
- raffinert sukker i stadig økende menger
- pasturisert/homogeniserte melkevarer
- stadig mer raffinert mel framvunnet av korn som i de siste 50 årene har blitt sterkt modifisert
- diverse tilsetningsstoffer med kursorisk testing
- industrielle oljer
Hvilke av de to matvare-"gruppene" øverst utgjør et eksperiment med folkehelsa?
I tillegg ser det nå ut som at tarmens bakteriestammer har veldig mye å si for overvektsproblematikken... Faktisk så mye at det forskes en del på virkningene av "fecal transplants" fra "tynne" til "tykke" og det i mange tilfeller ser ut til å være vektnormaliserende... Om dette viser seg å holde vann - så kan faktisk antibiotikabruken ta skylden for en del av fedmebølgen.