Vis enkelt innlegg
Gammel 16-12-11, 14:54   #43
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Dere som har mistet mye hår ...

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Er du også Bestemor?

Nei, jeg er visst bare lettere dyslektisk i dag. Det skulle stå "Bestemamma" og henvise til deg...

Hos meg kommer håret tilbake først i pannen...mister fortsatt litt hår i tinningen så det har nok ikke kommet igang med å vokse ut igjen der ennå..... Men det kommer forhåpendligvis snart..Vil møte våren med tykkere hårmanke slik at livet kan begynne på nytt igjen etter vinterhvilen med ny giv og energi.....

Rekker nok ikke noen manke til våren, men blir det tettere skal jeg ikke klage på hastigheten.

Men du må da be om å få utskrift av alle prøvene slik at du selv kan følge med og sjekke om det stemmer med det du har lært...det er ikke sikkert at legens oppfatning bestandig er den riktige.....Kanskje ligger du lavt på noen verdier som burde vært høyere...... f.eks ligger anbefalingen på D-vitamin for lavt i Norge i forhold til det som blir anbefalt i Amerika ....
Testestoron er det liten vits i å måle da den varierer såpass mye i løpet av måneden at en måtte holde på å måle hver dag for å få et gjennomsnitt...og det tror jeg neppe du får legen din med på.... Men sjekk stoffskiftet og da spesielt T3 (var det ikke det smgj? )
Vitaminer og mineraler er viktige for håret såvel som resten av kroppen, men det tar lang tid å bygge opp et lager av disse når de har vært lave.....

Åja - sjekk utskriftene selv. Og spør legen om det er noe man lurer på. Når det gjelder vitaminer/mineraler er det langt mellom "normalområdet" og optimalområdet. (Og høyt kan være like ille som lavt. Det må vurderes i hvert tilfelle.)

Når det gjelder stoffskiftet så er det TSH og fT4 og fT3 som bør måles i første omgang. Og da bør blodprøvene tas tidlig på morgenen for å få et mest realistisk bilde (TSH har nemlig døgnvariasjon). Har man mistanke om betennelse i skjoldbruskkjertelen, eller får unormale svar på TSH/fT4/fT3 bør også anti-tpo og ev. anti-tg måles for å utelukke/bekrefte betennelse i kjertelen.

For min del sank kroppsbehåring og jeg røytet hodehår veldig under utviklingen av lavt stoffskifte, og hårveksten kommer igang igjen når medisinen er på "g".

I tillegg har vi det genetiske...ikke alle er velsignet med tykt friskt hår hele livet...tar meg i å se på gamle damer som har det tykkeste vakreste hår og så ser jeg på andre gamle damer som knapt har noe hår i det hele tatt....Jammen er det mye urettferdighet ute og går på hårfronten du....

Sukk, ja... Vel - jeg får vel si meg fornøyd med å IKKE ha arvet pappas nese-, øre og øyebrynshår.