Sv: Irritabel tarm og lavkarbo - hva kan jeg spise?
Husk at
1) mange tåler smør selv om de i kke tåler melk. Dette gjelder spesielt for laktoseintolerante, men også for en del proteinintolerante. Om du ikke tåler smør, så kan det hende du tåler ghee, som har enda mindre rester av både protein og melkesukker (laktose).
2) melkintoleranse kan være forbigående om man har dysbiose som følge av en (annen) matintoleranse. En irritert mage/tarm reagerer på mye mer enn en mage som ikke er plaget. Så når du har fått normalisert magen og gitt den noen gode uker - så kan du forsøke med en og en matvare. Prøv matvaren i 2-3 dager. Går dette bra så tåler magen sannsynligvis matvaren, når den er frisk.
3) Har man et irritert tarmsystem så kan det lønne seg å være forsiktig med nøtter/frø inntil at systemet er stabillisert. Og så innføre dem etter "intoleransetestmetoden" slik at man finner ut av eventuelle skjulte intoleranser.
Jeg mener det finnes folk med kunnskap om dette i Bodø iallfall... Kan det være mer aktuelt for deg? Edit: jeg legger inn linken til bloggen hennes, jeg. Du kan jo høre med henne... Hun kan kanskje hjelpe deg til å finne en lege som er nærmere også.
http://lilalife.no/wips/277264361/