Vis enkelt innlegg
Gammel 20-12-11, 00:42   #94
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Nannahs langstekte ribbe

Da var ribben ute av ovnen. Jeg skal faktisk ikke spise den nå, men jeg tok en prøvebit, og den formerlig smelter i munnen. Nydelig! Svinekjøtt kan vel ikke bli bedre... Den ble stekt i 6 timer på 110 grader, og den er så mør og saftig, at jeg nesten skulle ønske jeg kunne invitere oldeforeldre uten tenner, på besøk :P

Når det gjelder svoren, så poppet den og ble knasende sprø, men det var mest oppå - vet ikke helt hvordan jeg kan forklare det, men svoren har vært tykkere/høyere før. Jeg tror den kan ha blitt litt for bløt i underlaget. Altså må man la den stå og "tørke" litt. Den beste svoren jeg har fått, har jeg fått når jeg har gjort som Hellstrøm (faktisk før han publiserte sin måte å gjøre det på) med 1 time opp-ned, og 1 time rette veien, på ca 180 grader, og så kjøre opp temperaturen. Jeg pleier å jevne ut overflaten med litt alufolie/bestikk, som er nevnt i tråden tidligere Det beste er når det er bittelitt gap mellom alle rutene, og ingen "søkk".

Jeg skal se om f.eks flere timer på lavere temp, men først opp-ned, og så rette veien, like lenge, gjør noen forskjell. Å bare steke den med svoren opp, har gitt litt for tørr svor tidligere, selv om selve ribben ble bra. Kanskje jeg har en vrien ovn? Jeg må påpeke at jeg er en sånn som leter etter den ultimate metoden, og at jeg tror at egentlig ingen som lager ribbe som Nannah eller Hellstrøm, vil gå sultne fra bordet ...

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat