Sv: Er du innfeit ?
Jeg hadde lest meg opp på kolesterol (moren min ligger altfor høyt og har mast veldig om det) og spurte legen min i mars om hun kunne ta en prøve av meg. Da hadde jeg spist LCHF i ett år. Totalkolesterolet mitt var altfor høyt og legen kjeftet i vei og satte meg på diett. Har forøvrig en veldig flink lege. Nå har jeg vært hos legen igjen og hun insisterte på en ny prøve. Ble oppringt med beskjed om at jeg hadde vært veldig flink, kolesterolet var nå supert og jeg skulle fortsette akkurat som jeg hadde gjort. Jeg informerte om at jeg ikke hadde gjort noen verdens ting, spist akkurat som før 1. prøve.
Jeg hadde jo prøvd å opplyse min mor om dette med kolesterol og forskning, forhold mellom prøvetallene også videre, men jeg er jo ikke akkurat noen lege og det fikk jeg da også beskjed om. Hun orket ikke lese all informasjonen jeg ga henne heller og begynte med medisiner. De ble hun så dårlig av at hun sluttet med dem. Hun har lavere kolesterol enn det jeg hadde på det høyeste.
Jeg kjente litt på det når jeg fikk beskjed om at mitt var altfor høyt. Men når jeg så på tallene i forhold til hverandre så var det jo helt greit i forhold til det jeg hadde lest. Jeg kunne nok godt tenkt meg at jeg lå under risiko grensen til legen min også, sånn at jeg var på den sikre siden uansett hva som var riktig eller galt .
Jeg hadde jo også lest at kolesterolet ofte økte i starte for så å synke, men jeg hadde jeg jo allerede holdt på ett år. Jeg visste heller ikke hva kolesterolet mitt var før jeg la om kosten.
I hvertfall så bestemte jeg meg for å stole på det jeg hadde lest, men er veldig fornøyd med at totalen har sunket allikevel selvom det egentlig ikke var så farlig.
|