Sv: Re: Sv: Lavkarbo tetter rørene?
Opprinnelig lagt inn av shailene, her.
. I år f.eks. har det jo vært gressmangel i hele landet, derfor har melkemengden gått ned, og myndighetene har åpnet for mer import av kraftfor.. Dette fordi gressmengden rett og slett ikke strekker til med så mange storfe som vi har i dag engang, og da er de nødt til å få mer kraftfor for ikke å miste melka eller stagnere i vekst. Dette vil bli et enda større problem når kjøttforbruket fortsetter å øke!
Klart, vi kan dyrke gress istedet for korn til dyrene når vi hugger skog for å lage åkre til dyrking av dyrefor, men hvor mange kalorier tror du en får ut av 100 kvm gress, kontra 100 kvm korn? Miljøkonsekvenser vil vi få uansett, så lenge folk ikke greier å holde forbruket av animalske produkter til et mer moderat nivå..
Nå har vel kanskje nedbemanningen i jordbruket også "litt" med melkeproduksjonen å gjøre. Legg det sammen med økt etterspørsel og en produksjon tilpasset lønnsom eksport i stedet for innenlands behov så har du dagens tilstand.
Og jeg synes ikke dette bør blandes med kjøttproduksjon - som fint kan gjøres på gress.
Jeg hører dette argumentet om om miljøkonsekvenser av kjøttproduksjon temmelig ofte, men jeg hører lite om hvordan kornproduksjonen (og ikke minst den sprøytingen og monokulturen som moderne kornproduksjon er) påvirker miljøet. Kjøttproduksjon i seg selv er ikke mer miljøskadelig enn veganere er "bra for miljøet". Veganere kan leve på korn og tofu - som er temmelig miljøskadelige råvarer, og kjøttpsisere kan leve på vilt, fisk og utgangende småfe. 
I tillegg lever jeg i den troen at korn er skadelig for de aller fleste av oss, så om vi faktisk ikke verken spiste eller dyrket korn så ville vi sannsynligvis ta igjen det tapte i redusert helseutgifter.