Vis enkelt innlegg
Gammel 25-12-11, 21:25   #2
ToreH
Gjest

Sv: Ny lavkarbouttalelse...

Grønnsaker er iallefall en særdeles viktig bestanddel i mitt lavkarbokosthold.
Men du har nok rett i at det er for lite kunnskap om lavkarbo som begrep som er problemet. Lavkarbo er for meg å ha et kosthold som inneholder mindre andel av karbohydrater enn jeg tidligere spiste. Jeg ligger nå mellom 80-150gr pr dag og det fungerer fint for meg. Spiser variert jeg, ikke så mye ris, pasta og poteter samt mindre brødmat. Spiser heller ikke prosessert mat i samme mengde som tidligere, men mye mer renere naturlige produkter uten å være fullstendig fanatisk.

Dette har gitt meg et jevnere blodsukker, kroppen har lært seg å forbruke fett fremfor tømme glykogenlagrene fortere enn jeg klarer si kake. Dvs mine glykogenlagre holder lengre enn tidligere under fysisk aktivitet.

Jeg drikker IKKE ribbefett, spiser IKKE alt fett på ribba, spiser knapt bacon og bruker nå smør og majones som før. Drikker Udos olje istedetfor tran. Eter mer vitaminpiller og mineraler enn tidligere (men dette er vel ikke lavkarbokosthold, men noe jeg har valgt å gjøre allikevel)

Inniblant spiser jeg en baguett, eller en 1/2 fots sub også, men primært veløger jeg sunnere alternativer hvis de finnes. Jeg er IKKE fantatisk avhengig av å KUN spise teoretisk lavkarbo fordi jeg sprekker ikke og faller ikke av "vogna". Mange her inne sliter psykisk og har et helt annet forhold til mat enn hva jeg har, mat for meg er hverken kos eller trøst, men nødvendig for å gjennomføre mine treningsmengder. har da valgt å leve etter lavkarboprinsipper, uten å være slave av prinsippene fordi jeg klarer kontrollere det bra. Andre må være mer slavisk og finne ut hva som passer for de.

media har en tendens til å ta alt bokstavelig og de bruker da ekstreme versjoner og gjerne refererer til eksempel fra folk som har fullstendig misforstått hva lavkarbokosthold er for noe. Derfor får man disse uttalelsene som " at å drikke ribbefett, stekefett" ete smør med spsiseskje osv osv.

tror ikke det er EN eneste her inne som drikker ribbefettet, stekefettet eller spiser smør med spiseskje....

Svar med sitat