Vis enkelt innlegg
Gammel 26-12-11, 21:57   #21
krokodillen
Medlem

krokodillen sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Re: Lavkarbo tetter rørene?

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Nja. Mindre kjøttspising o.l. ser jeg på som et raskt og enkelt tiltak for å minke noe av skadevirkningene fra denne type landbruk generelt. Å snu trenden når det gjelder industrialisering er jo minst like viktig, men jeg skulle likt å se en realistisk løsning på dette hvor folk kan opprettholde det inntaket vi har i dag, til priser folk er villige til å betale. Det tror jeg rett og slett ikke lar seg gjøre i praksis, så mindre kjøttspising vil uansett bli del av resultatet hvis man retter på "kjernen" av problemet. Det er vel også en ganske generell enighet om at produksjon av animalske produkter fører til større klimagassutslipp og er mer "sløsete" generelt, så skjønner ikke hva du mener med at grønnsakproduksjon er like ille. Det kommer kanskje an på hvilke problemer en vektlegger mest, men skjønner ikke at noen kan påstå at mindre produksjon av animalske produkter IKKE vil være et steg i riktig retning... Men det finnes jo såklart mange andre gode og viktige tiltak også, jeg har aldri påstått at mindre kjøttspising i seg selv er løsningen på alt, men at det er et av de enklere og billigere tiltakene..

Klimaregnskapet er basert på at dyr spiser korn, og kostnadene ved kornproduksjon er ganget opp. Jeg har ikke sett et klimaregnskap basert på gressproduksjon, og det ville sett helt annerledes ut.

For det første: Det er intensivt jordbruk som er problemet. Ikke beite. Store arealer beitemark gror til i Norge, og dette kan brukes. Gamle sorter husdyr, flere som arbeider i jordbruket, og dyrere mat: Ja, gjerne for meg, og jeg er villig til å betale for det. Kjøper allerede økologiske egg og vilt, jeg, og kanskje er jeg en utypisk forbruker, men det er mitt valg og jeg vil ha det valget.

Intensivt jordbruk ødelegger jorda, over tid, enda verre i land som krever mye vanning. Utpining av næringsstoffer. Saltere jordsmonn. En måte å bøte på skadene ved korndyrking er vekselbruk, å la dyr få beite der noen år så jorda kan få komme seg litt igjen. Beite bygger opp jorda, istedet for å bryte den ned. Monokulturer er skadelig! Beite krever ikke monokulturer, det gjør korndyrking.

Kjøtt er godt for helsa, og noe må faktisk gjøres med den stadig økende andelen livsstilssykdommer: Vi er tilpasset kjøttspising, vi har et tarmsystem som en carnivor (med mulighet for litt omnivori i tillegg). Bearbeidet kjøtt og ferdigmat-kjøtt er derimot ikke så bra, men rent kjøtt er flott.

Hvorfor "angripe" kjøttet? Hvorfor i det hele tatt starte med noe som er bra for helsa, i en tid med så mye livsstilssykdommer? Hvorfor ikke satse mer på kortreist mat, dyrere kvalitetsmat, hvorfor ikke poengtere det meningsløse i varmekabler i oppkjørselen, ekstra hus på andre siden av jordkloden (hvor mye bil kan man ikke kjøre per flyreise?). At det går med en dl sprøytemiddel per bomullsplagg - det er MYE, og ubrukte klær kastes faktisk i dette landet. Helt koko - og det finnes da ikke noen helsegevinst i en slik ren sløsing?

En økning i livsstilssykdommer er iallfall alt annet enn enkelt og billig, så jeg heier på kjøttet og evolusjonsbiologien.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat