Vis enkelt innlegg
Gammel 28-12-11, 22:49   #2
ToreH
Gjest

Sv: Hvordan skiller du mellom falsk og ekte sult?

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Syns dette har vært noe vanskelig på lavkarbo. På høykarbo var det jo enkelt, når det gnager i magen er jeg sulten og må spise mer for at det skal slutte å gjøre vondt. Jeg skjønner jo nå at kroppen faktisk ikke TRENGER mat, ihvertfall ikke til å rettferdiggjøre den smerten, 3-4 timer etter jeg spiste sist.

På lavkarbo får jeg ikke den gnagende følelsen uansett om jeg har gått 18 timer uten mat (kunne sikkert gått et helt døgn, men har ikke turt å prøve enda). Hvis det gnager i magen, tar jeg det heller som et tegn på at jeg har spist noe jeg ikke skal... Fikk f.eks. gnaging morgenen etter jeg fikk i meg Tagatesse, får det også etter Atkins-barer. Da tar jeg meg et glass vann eller kaffe, så går det over. Er dette feil? Er det slik at sultfølelsen bare blir kamuflert på lavkarbo, eller er det at kroppen blir flinkere til å gi signaler når den faktisk trenger mat? Hva er isåfall disse signalene? For tiden prøver jeg meg på periodisk faste, men har ikke helt bestemt meg om det er noe jeg kommer til å holde meg til... Føler jeg surrer enda mer med dette med sult/metthet nå.

Har det akkurat som du beskriver her Shailene! Jeg har heller ikke den sultfølelsen, selv etter 12 timer uten mat. Har faktisk merket at dette er veldig rart og føles veldig unaturlig. men Ytelsesevnen ut fra mitt treningsnivå ikke blir påvirket nevneverdig i negativ forstand. jeg kjenner gnaging i magen ca 1 time etter at jeg har stått opp, men den forsvinner veldig raskt når kroppen begynner våkne liksom. Så jeg spiser da kun veldig lite og bare fordi jeg vet jeg må ha noe næring før dagens treningsøkt. Så jeg er også redd for at kroppen kan bli lurt mht sult på lavkarbo. Jeg vet jo at kroppen ikke klarer seg veldig bra uten næring når man trener så mye som det jeg gjør nå.
Tilbakelegger 40-50km på asfalten/tredemølla ila en uke samt styrketrening, så jeg VET jo at jeg må ha næring. Jeg er normalvektig og vel så det nå, kanskje litt tynn faktisk.

Du nevner periodisk faste og det er noe jeg gradvis har gått over til nå. Siste måltid er ca kl 19-20 om kvelden og neste måltid er ikke før nærmere kl 12 dagen derpå. det fungerer helt fint og har opplevd god treningsfremgang. Men å trene på tom mage etter så mange timer uten næring, det har fungert dårlig for meg, så noe må jeg ha.

Personlig tror jeg ikke dette er skadelig for kroppen min, men det å spise litt selv om man ikke er sulten har vært et nødvendig tiltak for min del siden jeg må ha drivstoff til treningen.

ETTER trening derimot, da er jeg alltid sulten og må ha næring temmelig tvert for å unngå å gå ned for telling (ikke så drastisk, men kjennes nesten slik ut enkelte ganger). Har forsøkt med ren fløte, men DET ble for ekstremt, så jeg drikker heller en shake eller noe proteindrikk for å fylle opp lagrene. Spiser også aminosyrer i tablettform de ganger jeg ikke får fikset mat ila første 20 minuttene. Nødløsning, men da får man byggestoff raskt inn i systemet.
Drikker gjerne også en Litago sjokomelk om vi har før dusj. Etter at kroppen er ren igjen, da spiser jeg et fullverdig måltid, gjerne av kjøtt, grønnsaker og MYE vann. Da kan jeg gå i flere timer uten ny næring igjen til kl 19-20. Denne rutinen har nå blitt realitet for meg. Fra å spise 4-5 måltider om dagen er jeg nå nede i ca 2-3 fullverdige måltider. Spiser jeg mer enn det blir jeg overmett og føler med ute av "shape".

Sist redigert av ToreH : 28-12-11 kl 22:54.
  Svar med sitat