Vis enkelt innlegg
Gammel 29-12-11, 10:02   #11
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan skiller du mellom falsk og ekte sult?

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Syns dette har vært noe vanskelig på lavkarbo. På høykarbo var det jo enkelt, når det gnager i magen er jeg sulten og må spise mer for at det skal slutte å gjøre vondt. Jeg skjønner jo nå at kroppen faktisk ikke TRENGER mat, ihvertfall ikke til å rettferdiggjøre den smerten, 3-4 timer etter jeg spiste sist.

På lavkarbo får jeg ikke den gnagende følelsen uansett om jeg har gått 18 timer uten mat (kunne sikkert gått et helt døgn, men har ikke turt å prøve enda). Hvis det gnager i magen, tar jeg det heller som et tegn på at jeg har spist noe jeg ikke skal... Fikk f.eks. gnaging morgenen etter jeg fikk i meg Tagatesse, får det også etter Atkins-barer. Da tar jeg meg et glass vann eller kaffe, så går det over. Er dette feil? Er det slik at sultfølelsen bare blir kamuflert på lavkarbo, eller er det at kroppen blir flinkere til å gi signaler når den faktisk trenger mat? Hva er isåfall disse signalene? For tiden prøver jeg meg på periodisk faste, men har ikke helt bestemt meg om det er noe jeg kommer til å holde meg til... Føler jeg surrer enda mer med dette med sult/metthet nå.

Om jeg var deg ville jeg spist hver fjerde time om du da føler behov for mat. Det gnager ikke så fælt med lavkarbo,det stemmer også for meg, men jeg kan merke behov likevel, fordi jeg merker at hele kroppen vil ha mat,liksom, og hintet om at det er på tide å spise er at jeg tenker: mon tro om det ikk er på tide å spise? Jeg ser da at det har gått ca fire timer siden forrige måltid. Jeg spiser tre ganger dgl og synes det funker utmerket. Å utsette frokost og gå seg en tur er det ikke noe poeng med på lavkarbo siden vi er i fettforbrenningsmodus pga maten. Men ikke spis om morgenen før du er sulten likevel.Må du ha så sterke signaler for å stole på at kroppen er sulten? Du kan jo bruke hodet også, tenke på hva og når du spiste sist. Jeg blir mer sulten ved å innlemme lavkarbogodis som tagatessesjokolade og sjokoladekake med proteinpulver i kostholdet på den måten at det ikke metter like bra. En kombinasjon av protein fra kjøtt, grønnsaker og ost og litt olje metter godt.