Tråd: Mer nyansert
Vis enkelt innlegg
Gammel 02-01-12, 15:47   #9
Vegard L
Medlem

Medlem siden: Nov 2010
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Mer nyansert

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Har du kilder til uttalelsen om levealder? Skulle gjerne sett det, og helst noe som ikke er oppdiktet av folk som Dean Ornish og co.

På en litt mer seriøs note.. Grunnen til at vegetarianere i følge "observational studies"* lever lengre (om det er tilfelle) er vel noe så banalt enkelt som at de som løst sammenknyttet gruppe er mer opptatt av helse og kosthold enn snittet og derfor unngår raffinert ferdigmat og slike tulleprodukter. Antagelig røker et fåtall av dem også, og kanskje sykkelen taes i bruk for å spare Moder Jord denne fossile giften vi kaller bensin. Etter mye lesning står jeg fortsatt fast på at det å være vegetarianer (eller enda værre: veganer) krever et semi-religiøst nivå av tro og overbevisning, og Tro vil nok alltid være en sterkere motivator enn kunnskap (ergo, de holder seg mer fast til "opplegget" sitt enn oss som vet hva og hvorfor, men ikke er fanatiske).

*Studier som ser på sammenhenger mellom ting i store folkemengder, f.eks. vil en studie gjort på intelligens og fotstørrelse vise at større føtter betyr høyere intelligens. Dette betyr ikke at du bør løpe til kirurgen for å få forstørret føttene, det reflekterer heller det at voksne (med sine større føtter) scorer høyere enn barn (med sine mindre føtter), en "detalj" en slik studie ikke sier noe om; fordi den ikke kan.

Jeg er helt enig med deg, og observasjonsstudier kan aldri brukes til å bevise noe som helst. Jeg kunne garantert bevist en sammenheng mellom å sitte i skyggen og å bli solbrent når jeg nettopp var en uke i Egypt for å si det sånn.

Vegetarianere er nok over snittet interessert i helse enn andre, og konklusjonene når vi snakket om vegetarianere på forelesning om nettopp dette, var at vi nok kunne funnet de samme helseeffektene hos helsebevisste ikke-vegetarianere.

Denne artikkelen av Fraser sier en del om hva observasjonsstudier har vist om vegetardietter: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2677008/

Veganerdietter syns jeg ingenting om, da det vanskeliggjør å dekke kroppens behov for næringsstoffer, og krever utrolig mye kunnskap å lykkes med. Man er ikke veganer av helsegrunner for å si det sånn.

Konklusjonen jeg prøver å få fram, er at vi ikke har noe belegg for å si at et kosthold er optimalt for alle, siden det er så utrolig mange ting som spiller inn, og ikke bare fysiologisk. Trivselsaspektet er sentralt, og det er viktig å huske på at de fleste typer kosthold (lavkarbo, høykarbo osv) kan gjøres både sunne og usunne utifra hvilke matvarer du velger.