Tråd: Mer nyansert
Vis enkelt innlegg
Gammel 02-01-12, 16:27   #11
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 39
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Mer nyansert

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Veganerdietter syns jeg ingenting om, da det vanskeliggjør å dekke kroppens behov for næringsstoffer, og krever utrolig mye kunnskap å lykkes med. Man er ikke veganer av helsegrunner for å si det sånn.

Så enig, så enig, og det fantastiske er at det ikke engang har noe å si! Meninger har ingen innvirkning på fakta når ting fungerer som det skal.

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Konklusjonen jeg prøver å få fram, er at vi ikke har noe belegg for å si at et kosthold er optimalt for alle, siden det er så utrolig mange ting som spiller inn, og ikke bare fysiologisk. Trivselsaspektet er sentralt, og det er viktig å huske på at de fleste typer kosthold (lavkarbo, høykarbo osv) kan gjøres både sunne og usunne utifra hvilke matvarer du velger.

Joda, ser hva du mener men for å være litt kverulant blir jo "trivselsaspektet" veldig tabloid å dra inn. Det er nok mange mennesker som hadde følt at de trivdes svært godt på en diett bestående av kaker, godis og potetgull, men det hadde dog vært å regne som en særdeles treg form for selvmord.

Lavkarbo er et rimelig vidt begrep, vi drikker ikke baconfett slik vg desperat forsøker og fremstille ting. Å leve uten brød, ris, potet og pasta vil jeg ikke si har noe med trivsel å gjøre, i allefall ikke så lenge det finnes gode frø- og nøttebaserte brød og knekkebrød, et hav av delikate grønnsaker og shirataki-nudler og -pasta for dem som er så heldige å få tak i det.

Det eneste argumentet mot lavkarbo (med unntak av svært skjeldne sykdomstilstander) -i den form at man kutter ut de værste synderene (de overnevte, samt ferdigprodukter og halvfabrikat)- er lathet. Man er for lat til å innhente sin egen informasjon og kjøper derfor sprøytet som serveres ovenfra, eller man er for lat til å lage noe som krever 10 minutter mer tilbredning enn noen kjipe brødblingser.

Rent fysiologisk er det ingen tvil om at karbohydrater generelt (og kornprodukter og soya i særklasse) bidrar til, om ikke direkte forårsaker jordskredet av sykdom vi har levd med de siste 40-50 årene.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat