Vis enkelt innlegg
Gammel 04-01-12, 04:07   #9
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye karbohydrater per dag? Hjelp!

Jeg lever lavkarbo pga diabetes 1 og flere andre autoimmune sykdommer..
Lavkarbo hjelper kroppen og finne sin naturlige vekt, og min vekt har gått fra 54 kilo til 48 kilo.
Jeg spiser ikke masse fett slik som media ofte sier lavkarbere gjør. Mine fettkilder er hovedsaklig fet fisk, nøtter, olje (inkludert kokosolje), frø og fete meierivarer (brukes i matlaging). Jeg har heller ikke økt proteinmengden, men jeg har økt grønnsakmengden kraftig. Det er der mine karboer stort sett kommer kommer fra.

Hvis du leser dr.Hexebergs først bok vil du se at veldig mange går ned med hennes anbefalinger + de får helsegevinst. Anbefaler deg som sagt og lese, for og finne DIN livstil. Folk velger forskjellige dietter alt etter hva som føles rett for dem.
Ketolyse som du nevner krever nesten at du leser boka og følger den. Du skal ikke ha max 15-20 karbohydrater der, men maten skal daglig inneholde mellom 15 og 20 karbohydrater. Det anbefales også vitamin og mineraltilskudd når du går på ketolyse.
Alle urinprøver tatt siden jeg startet sist vår viser at jeg er i ketose selv om jeg spiser mye mer karbo. At jeg er i ketose betyr rett og slett at kroppen min omdanner fett til energi. Ikke unormalt og være i ketose selv om man spiser 40-50 karber pr dag, men enkelte må under det.
Alle som starter med lavkarbo sitter med samme spørsmål som deg, hvilken retning skal jeg velge. Og det er bare en person som kan si hva som er rett for deg; du.