Sv: Veien til Lillehammer - Oslo på lavkarbo
Dette går nok veldig bra for deg, men tror du må prøve ut litt forskjellig for å finne hvor du må ligge for å kunne ha nok energi underveis.
Lillehammer-Oslo er vel kanskje ikke det første jeg tenker på hvis du ikke er i rimelig grei form fra før da. Skal du sykle dette på 6 timer så regner jeg med du er en habil syklist fra før som i tillegg har et helt lag å sykle sammen med?
Hvis ikke, så er det en kjempefordel å sykle med et lag hvis du vil under 6 timer.
Jeg har ikke syklet L-O, men har syklet mange andre konkurranseritt da nord for trondheim. Så litt erfaring har jeg vel som aktiv syklist.
Om et ritt er 12 mil eller 19 mil er nesten et fett om du er en habil syklist. Det er når distansen bikker 19-20 mil og oppover at distansen begynner gi seg gjeldende. De fleste klarer sykle rundt 20 mil på en grei måte.
Så litt til de mål du har satt deg, hvis du nå fikk vondt i beina av 30 min på mølle, så antar jeg du kanskje ikke er veldig vant til å løpe fra før? Dvs du er å anse som begynner igjen? Gjelder det samme som syklist også?
Birkebeinerløpet er et terrengløp, så det som gjelder da er å styrke muskulatur til å tåle løpe i terreng uten å pådra seg skader. Jeg ville fulgt et program var jeg deg, det er lurt samt gir motivasjon og en plan. Løping haster det egentlig ikke så mye med siden løpet er i september. Men syklingen haster det faktisk med om du ikke har syklet mye før i livet.
5 mnd treningstid++ er ikke mye for å gjennomføre 190km på sub 6 timer om du må sykle alene.
Treningsprogrammet ditt bør helt klart inneholde sykkelturer utendørs hver eneste uke, evt på racersykkelen på en sykkelrulle innendørs. Her bør du ha MINST 1 langtur hver uke på 3-5 timer i sone i1-i2. Spinningøktene du allerede har bør du opprettholde for å bygge motoren din. Men kutt ut den intervalløkten om morgenen. Den tror jeg ikke er optimal og gir deg liten effekt. Spar intervallene til senere på dagen, typisk etter lunsj, rundt middagstid. Tren heller en rolig økt så grytidlig om morgenen.
Med dette er du nå oppe i 3 sykkeløkter i uka, og er antakelig minimum av hva du må ha for å venne kroppen til å sykle 19 mil på 6 timer. På dager hvor det er dårlig vær, så kan uteøkten byttes ut med spinningøkt typisk par tre timer, men tilstreb å få en dag ute på sykkelen.
Løping kan du jo legge inn en økt i tillegg til sykkeløktene for å gi beina noe annet enn sykkelmuskulatur, men som sagt du har god nok tid fra juni til september til å få en god løpeform.
Inniblant kan du jo bytte ut noen av sykkeløktene med løping, svømming, innebandy etc for å få litt variasjon.
Når det gjelder sytrketrening så er det særlig 3 områder som er viktig for syklister foruten beina. Dette er kjerne og støttemuskulaturen rundt midjen din. Jeg vil anbefale slyngetrening hvor mage, rygg, bekken styrkes. Veldig mange slurver med denne trening og det får de ikke igjen for når musklene blir sliten etter 13 mil på sykkelsetet.....
Lykke til, dette klarer du!
PS! Jeg skal forøvrig løpe Oslo maraton i september på sub 3t15min som er mitt mål. Trener løping 5-6 ganger i uka og styrke etter hver økt, følger Marius Bakken sitt "100 day marathon program"
|