Vis enkelt innlegg
Gammel 08-01-12, 18:57   #61
FrkMarge
Seniormedlem

FrkMarge sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Dere som ramler av "lasset"

Opprinnelig lagt inn av superkisen, her.

Helt enig med Hypah. Nå er jeg en luksusketoseslanker, ettersom jeg har veldig lite fett iforhold til folk flest her inne. Min BMI ligger på 26. Men når jeg spiser et normalt kosthold så har jeg ingen som helst problmer med å holde vekten og selv gå ned i vekt, dersom jeg spiser god og sunn mat og teller kalorier, selv om det er et høykarbokosthold. Grunnen til at jeg har noen kilo fett for mye er at jeg av og til sprekker, gjerne i forbindelse med inntak av alkohol, og så kan den sprekken vare i 2-6 uker, men det går selvfølgelig bare på dårlig viljestyrke. Når jeg sprekker så kan jeg helt plutselig innta 3-4000 kcal per dag, selv om min kropp kun trenger ca. 1800 kcal.

Jeg har mange venniner som klager over overekt og hevder at de nesten ikke spiser noe, men når jeg går igjennom deres kosthold så er det veldig lett å se hvorfor de legger på seg. For eksempel så glemmer de å nevne en troikasjokolade, for det teller jo ikke som mat osv. Så jeg personlig nekter å tro at folk legger på seg uten å spise noe som helst, som hypah sier, så går nok de fleste i forsvarsmodus når det gjelder å forklare hvorfor man er overvektig. Ikke alle tørr eller har nokk kunnskap til å innrømme hvorfor man er i den situasjonen man er i.

Det er nok ikke så enkelt som at x anntall kcal inn minus x anntall kcal forbrukt = x antall kg opp eller ned...
Jeg kan godt bruke meg selv som eksempel:
i 2001-2003 gikk jeg på GR kurs - sammenhengende i 1,5 år.
På den tiden gikk jeg ned 10 kg til sammen.
Og JA jeg var faktisk FLINK!!! Jeg trente jevnlig flere ganger uka, gikk turer og trente styrke, spinning osv. Jeg veide alt jeg spiste og unnet meg ikke mer enn jeg burde o forhold til kosemerker osv.
Men blodsukkeret måtte jeg vokte som en hauk og ALLTID fylle på med proteiner i ALLE måltider, ellers gikk jeg rett i kjelleren og satt bare og skalv, ble arm og måtte ha hjelp til å få i meg mat (jeg har ikke diabetes, og var friskmeldt fra mistanke om insulinresistens).
Jeg var alltid sulten og hadde et avhengighetsforhold til sukker/KH som andre har til nikotin (Ja jeg har vært røyker og vet hva jeg snakker om!)

Nå har jeg levd på LCHF/Ketolyse i 7 mnd og har gått ned like mye i løpet av 1/3 av tiden.

I tillegg er jeg nå ikke sulten og jeg har ikke søtsug.

Nå skal det sies at jeg har både Graves og Hashimotos (Stoffskiftesykdommer), som sikkert gjør det vanskeligere for meg enn for andre friske mennesker å gå ned i vekt, men det går jo mye lettere nå, så helt umulig er det åpenbart ikke

FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat