Vis enkelt innlegg
Gammel 09-01-12, 01:03   #35
Matglad
Medlem

Medlem siden: Jan 2010
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Lavkarbodiett er ikke bra for barna" Aftenposten

Jeg synes det er synd at så mange er redde for å gi barna lavkarbo. Lavkarbo er jo bare ren mat som mennesker alltid har spist, før fabrikker ble oppfunnet. Med alle de helsegevinstene jeg selv har opplevd med lavkarbo, er det for meg helt uaktuelt å gi vår datter annet enn lavkarbo. Vi har noen i familien som følger statens ernæringsråd sine anbefalinger. De er syke hele tiden og 2 av barna i familien er i ferd med å bli virkelig overvektige. Jeg merker jeg er oppriktig nysgjerrig på hva som kunne skjedd dersom de hadde lagt om til lavkarbo. Men det er ikke lett å være profet i eget land, så budskapet om lavkarbo går desverre ikke inn.

Vår datter spiser lavkarbo. Hun tåler ikke mel og melk så endel gir seg selv. Hun er nå 1,5 år og foretrekker gjerne salte alternativer fremfor søtt (med unntak av drikke). Var hos besteforeldrene i jula og da ville hun heller ha oliven enn søt dessert .

Vår datter er frisk og har et jevnt humør. Hun holder seg lenge mett og elsker smør. Hjemme serverer vi kun vann. Er vi borte lar vi henne drikke det som blir servert, juice og brus. Hun spiser også noe frukt som klementiner. Så vi er ikke hysteriske, vi prøver bare å ha et fornuftig kosthold til henne i hverdagen. Vi kan også gi henne litt potetgull dersom andre f.eks spiser kake.

Hun foretrekker selv proteiner og fett fremfor karbohydrater. Er vi ute å spiser og hun f.eks. får kylling med pommes frites, spiser hun bittelitt pommesfrites, mens hele kyllingen går ned. Brød er hun ikke interessert i.

Nå er vi åpne på at henne smakspreferanser kan forandre seg med alderen. Vi ønsker dog å fortsette med lavkarbo på det nivå som fungerer med tanke på hennes helse, praktiske forhold og med tanke på sosiale hensyn.

PS! Virkelig leit å lese om dere som sliter med barnas kosthold. Det er da selvsagt lett å svelge mange kameler som foreldre, det er helt naturlig.

Blitt ketolikk

Sist redigert av Matglad : 12-01-12 kl 00:05.
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat