Sv: Sosialt avgrensande ...
Opprinnelig lagt inn av macadamia79, her.
Ulempen med å lyve på seg diabetes er at verten kan finne på å sjekke diabetesforbundets sider og finne ut at fruktose og fullkorn er perfekt for deg, og bruker masse tid og penger på å tilpasse... DA blir det vrient å si nei... sann historie Nå har jeg sagt at jeg ikke rører mel, melk og sukker og ingen blir snurte lengre. Eller, jo, litt - men det hever jeg meg over
Da sier man at Statens råd for diabetikere er basert på at man skal leve så "normalt" som mulig og samtidig bruke medisiner for å regulere blodsukkeret, mens du heller vil prøve å spise deg frisk uten medisiner Det bruker å fungere ganske bra.
Det kan være en vanskelig situasjon dette her, spesielt når man har folk rundt seg som faktisk støtter deg og prøver å tilpasse det som blir servert, men så blir det galt likevel fordi de mangler kunnskapen. Svigermora mi er typisk sånn - kjøper diabeteskaker og diabetesis og står i. I det tilfellet har jeg gjort det enkelt og nærmest gitt henne en enkel liste (Kok ekstra grønnsaker til middagen eller lag en salat til og sleng noen naturelle nøtter oppi en skål til kaffen). Det kommer fortsatt en og annen diabeteskake og litt sånn på bordet, men da har jeg jo sagt fra tidligere og opptil flere ganger, så da har jeg ikke dårlig samvittighet for å stå over.
Når de gjelder alle de andre som ikke respekterer matvalget ditt eller syns du er uhøflig får man velge om man skal ta litt for syns skyld eller om man skal si nei takk. Og om verten skulle bli fornærmet er det bare p drite i det - de kommer over det også Jeg har blitt mye flinkere på å si nei, spesielt etter at jeg kunne begynne å dra diabeteskortet uten å føle at jeg lyver, men jeg syns fortsatt det er litt ekkelt dersom det er mennesker som jeg ikke kjenner noe særlig og ender noen ganger opp med å spise litt 
|