Vis enkelt innlegg
Gammel 09-01-12, 13:59   #1
krokodillen
Medlem

krokodillen sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Karbohydrater og barns hjerne

Jeg har sett flere "eksperter" som i det siste har argumentert for at karbohydrater er viktig for utviklingen av barns hjerne, slik at de trenger korn og potet.

Begge mine har aldri villet ha potet, og den ene nekter å spise vanlig brød. Hele familien spiser moderat lavkarbo hjemme. Barna nektes ingenting, og spiser det samme som andre barn i barnehage og i bursdager. Alt i alt får de nok karbohydrater, tenker jeg (grønnsaker, linser, bønner, nøtter, frø, bær, og litt frukt, dessert en av helgedagene, og innimellom er det bestemor-besøk eller en bursdag, samt barnehagemat). Men potet og korn? Nei, det blir ingenting for den ene og lite for den andre. De vil ikke ha, og tvang er uaktuelt her i heimen uansett kostholdsretning.

Nå tar jeg ikke akkurat "eksperter" som påstår at noen må ha korn eller potet alvorlig. Men jeg synes det er synd dersom de klarer skremme andre foreldre til å fore opp barn på høykarbo.

Mine små knøtt ser ut til å ha en god hjerneutvikling på moderat lavkarbo. Fireåringen lærte seg å lese før jul, hun lærte det selv av å bli lest for, husket ordene og sammenliknet med det hun så. Nå leser hun i vei i ukjente barnebøker, og spør hvis det dukker opp ukjente ord. Hun kan også titallssystemet og enkle regnestykker, og en hel rekke andre ting. Har bedre hukommelse enn meg (ikke det at det sier noe særlig ). Minstejenta er ganske lik som eldste var på samme alder.

Så nei, "ekspert"uttalelser gjør meg ikke akkurat bekymret, hverken for hjerneutvikling eller helse generelt. Kunne de bare skaffe seg litt kunnskap i evolusjon eller fysiologi, så ville de kanskje bli litt interessante.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat