Vis enkelt innlegg
Gammel 09-01-12, 15:29   #10
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Veldig god artikkel og mye mer nyansert enn noe VG har greid å hoste opp den siste tiden. Jeg kjenner at jeg gleder meg veldig til vi endelig kan se langtidseffektene av lavkarbo/høyfettkostholdet. Da tenker jeg ernæringsfysiologene skal få spise (haha) sine skråsikre uttalelser. Synd det er så lenge til


Artikkelen var ikke ensidig negativ mot lavkarbo, så jeg er enig i at den ikke var på VG-nivå. Allikevel klarer Liv Elin Torheim, ernæringsfysiolog, forsker i Fafo og nestleder i Nasjonalt råd for ernæring, å være uenig med seg selv. På den ene siden er hun bekymret for at barn skal bli overvektige på et lavkarbokosthold:

Sitat:

Ungene kan bli feilernærte, eventuelt også overvektige av å spise mye fett.


I neste setning er hun bekymret for at barn ikke skal få i seg nok mat:

Sitat:

Dersom teoriene til lavkarbotilhengerne stemmer, om at et slikt kosthold gjør at man blir så mett at man ikke orker å spise så mye, kan det også føre til for lavt energiinntak blant barn.


Slå den!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat