Sv: Mister man muskulatur på lavkarbo?
Opprinnelig lagt inn av index, her.
Jo, det er så. Men jeg føler likevel jeg hadde mer muskler før jeg begynte på lavkarbo, selv om jeg ikke trente noe videre da heller.
Men nå er jeg da i det minste i gang med treningen, så da skal vi vel få bygget opp noe igjen. Synd at det lett fører med seg vektøkning da, men muskelvekt er bedre enn fettvekt i det minste..
Gladmelding: I boken "Bedre uten brød" av Lutz fremkommer det at en overdreven insulinproduksjon (altså slik folk stort sett utvikler når de ikke reduserer karbohydratene) vil oftest gå ut over produksjonen av to andre anabole hormonene (altså hormoner som bygger kroppen opp): kjønnshormon og veksthormon. Når en så får et normalt insulinnivå igjen, så vil også produksjonen av veksthormon og kjønnshormon bli normalisert. Dette innebærer, i følge Lutz en økt kjønnsdrift og: "Alle som følger et opplegg med lite karbohydrater over en viss tid, vil merke forandringer i kroppen som delvis kan henskrives til økt produskjon av veksthormon. Med tiden reduseres fettet, og muskelmassen begynner å øke selv om man ikke trener. Med mosjon og trening vil økningen i muskelmassen skje svært raskt. Fingerneglene vokser fortere, og hårveksten reagerer også. Selv om man kanskje ikke får tilbake hår som er mistet, opphører som regel hårtapet. Reperasjonen av vev skjer raskere, og huden blir bedre." (Lutz,2010, s.44).
Denne boken anbefaler jeg på det varmeste hvis du lurer på om du er snill med kroppen din ved å kutte ned på karbohydratene Svaret er ja.
|