Vis enkelt innlegg
Gammel 10-01-12, 12:07   #9
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 39
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Mine Kolesterol-prøver...

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Takk igjen for svar, men hva mener du med " LDL_kolesterol regner for det dårlig?" Mener du at det kolesterolet må være lavt? Mens det andre "gode" kan være høyt?

Vil du si at alle mine kolesterolprøver er bra? Hva er optimalt?

En annenting med det samme jeg har deg her på tråden Kitt... Om det er ok at jeg spør... Jeg målte blodtrykket mitt her en dag, og det var på 100/60. Er ikke det litt lavt? Hva kan man gjøre for å få bedre blodtrykk? Jeg vet at det er bedre med lavt enn høyt....

En ting til. Før jeg begynte på lavkarbo, hadde jeg hvilepuls på 86. Og nå, etter 3 mnd, har jeg hvilepuls på 66. DET syns jeg er ganske bra!! (Min mann syns det er bra også, men han sier at 66 er ikke lavt... Hva er lavt da? Han hadde selv på 32 da han trente veldig aktivt... Men hva er ok for en som meg som ikke trener noe særlig?)

Ønsker deg og alle andre ellers en flott dag

LDL blir malt som "det dårlige kolestrolet", dog det betyr absolutt ingen ting. Statistisk sett lever kvinner over 50 med høyt totalkolesterol lengre enn dem med lavt, for menn utgjør dette ingen forskjell. Det som kan være svært interessant å vite er hvilken type LDL-partikler du har i blodet.

Målingen som vanligvis gjøres går på volum, så med samme LDL-verdi kan du enten ha masse små, tette (og farlige) LDL-partikler eller mye færre store, "fluffy" (sunne, livsnødvendige) LDL-partikler. Husker ikke hva prøva heter, kanskje Kitt kan være til assistanse? Apolipoprotein-A/B eller noe slikt? Legen min hadde aldri så mye som hørt om type A/B-LDL. *facepalm*

Forøvrig høye inflammasjonsnivåer (frembragt av insulin, stress, for mye Omega-6 og for lite Omega-3, osv.) grunnen til at disse tette, små LDL-partiklene produseres. Testen jeg ikke husker navnet på er derfor svært viktig, for typen LDL er den eneste kolestrol-relaterte markøren på hjerterisiko og når ikke typen LDL sjekkes kan du med samme LDL-nivå være sunn som en hest eller ha en fot i grava.

Hva hvilepuls angår.. Hvilepuls måles i det øyeblikket du våkner, før du har beveget kroppen noe større ut av sengen. Er det dette du har målt, eller har du målt 66 når du slapper av senere på dagen? Uansett er det slettes ikke galt, mye bedre enn meg i allefall!

Og hva hvilepuls på 32 angår, der tror jeg du skal arrestere typen din litt! Bjørn Dæhlie hadde på toppen av sin form hvilepuls på 32. En bekjent av meg var i junior-norgestoppen innen orientering og hadde på det værste en hvilepuls på 34. Enten er du gift med en av verdens tøffeste atleter, eller så skryter nok gubben på seg litt.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat