Vis enkelt innlegg
Gammel 10-01-12, 17:04   #19
-Cilia-
Medlem

-Cilia- sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Like utenfor
Alder: 36
-Cilia- er ny på veien

Sv: Forbrenning av alkohol

Liten oppsummering, min oversettelse, fra ei veldig god biokjemibok (Mark's basic medical biochemisty - A clinical approach, 3utg, kapittel 25.):

Kort sagt, etanolmetabolismen foregår hovedsaklig i leveren. Etanolen blir omgjort til acetyl CoA, som kan brukes til å lage energi i f.eks. musklene. Etanolinntak forhindrer leverens evne til å utnytte fettsyrer, og øker dens evne til å danne triglyserider. (Som er noe av hvorfor man kan få fettlever etter hvert.) Disse triglyseridene frigis til blodet og fører til forbigående høyt triglyseridnivå (min kommentar: sikkert derfor man ikke skal drikke alkohol før man tester triglyseridnivå til legen).

Det stod ikke så mye mer interessant som jeg kan forklare uten å gi en grundig innføring i genetikk og metabolisme først, så jeg sier meg fornøyd med det jeg skrev ovenfor. Konklusjonen må uansett bli at du vil forbrenne som vanlig selv om du har inntatt etanol, det er kun leveren og fettsyrenedbrytningen i den som settes på vent. Så dersom du hopper på tredemølla og forbrenner 500 kalorier er det ikke bortkastet, men endel av kaloriene vil jo være fra etanolen.

Kom gjerne med oppklaringsspørsmål dersom jeg har vært uklar.

-Cilia- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo hovedsaklig uten meieriprodukter. Svar med sitat