Vis enkelt innlegg
Gammel 10-01-12, 17:40   #21
ToreH
Gjest

Sv: Forbrenning av alkohol

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Det er lørdag og jeg har tatt seg et glass vin eller tre til maten.

Det heter seg jo at kroppen forbrenner alkohol først og fremst FØR den begynner på fettet. Og så sies det at alkoholens forbrenningstid er konstant, det tar den tiden det tar å få alkoholen ut av kroppen igjen.

Så jeg sitter rolig i sofan og ser på film mens alkoholen sakte med sikkert forbrennes. Alternativ! Jeg tar på meg gymklær og går på tredemøllen! Går/jogger en time. Displayet viser xxx antall kcal forbrent.

Hva er forbrent?? Alkohol forbrennes jo først og man kan jo ikke gjøre noe for å få alkoholen til å forbrenne kjappere?? Noen glupe hoder som vet??

Kanutten: Er dette egentlig viktig å vite ift hva du skal gjøre ? Sitte i sofaen, eller trene. Jeg vil si at det uansett vil være mer riktig å gå på tredemøllen enn å sitte i sofaen, alkohol eller ei. Men snakker vi mye alkohol kan opplevelses på mølla bli temmelig vondt, dog ikke skadelig.

Ut fra hva jeg lært på biologistudiet i hine hårde dager, så er alkohol for kroppen regnet som fremmedstoff og som skal ut av kroppen. Derfor vil leveren og andre funksjoner prioritere å bli kvitt fremmedstoffet, fremfor å jobbe med normale, naturlige stoffer/prosesser i kroppen. Ergo, forbrenningen går sin gang med å bli kvitt alkoholene, enten du sitter rolig, går eller løper. Men at du kan føle deg friskere ved å bevege deg eller trekke frisk luft etter en dag på byen, jau det er noe annet.
Effekten av å løpe blir redusert, og man føler seg redusert. Dette er nok en av årsakene til at mange seriøse idrettsutøvere holder seg unna alkohol i/under konkurranseperioder/treningsperioder hvor man skal yte maks. 1 glass skader nok ikke, men dette er vel som godteri for et matvrak det. Mye vil ha meir.....så like greit å holde seg unna

Svar med sitat