Vis enkelt innlegg
Gammel 10-01-12, 18:44   #23
-Cilia-
Medlem

-Cilia- sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Like utenfor
Alder: 36
-Cilia- er ny på veien

Sv: Forbrenning av alkohol

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Og fanden vil ha fleir...

Hmmm, sauphau, du skjønte ikke hva jeg mente.

Sant det du sier, MEN jeg lurer bare på hvor de blir av disse kcal jeg forbrenner på tredemølla. Jeg tror på Cilia jeg.

Jeg vil så gjerne vita hva som skjer, skjønner du. Kronisk nysgjerrig som jeg er.

Jeg lider også av kronisk nysgjerrighet, og har funnet litt mer info. Det ser ut til at nedbrytningen fører til en opphoping av acetaldehyd og NADH. NADH kan brukes i oksydativ forforylering til å produsere "energi" (ATP). Det er derimot ikke bra å ha for stor konsentrasjon av NADH, da vil det senke farten på annen metabolisering. Sitat: "Finally, the large amounts of acetate, lactate and lipids, and the smaller amounts of acetaldehyde, which leave the liver during ethanol oxidation produce indirect effects on the metabolism of other tissues. " Herfra:http://pharmrev.aspetjournals.org/co.../1/67.abstract

Så hvis vi prøver på en ny konklusjon: Leverens fettmetabolisme blir kraftig nedsatt ved etanolnedbrytning og biprodukter av nedbrytningen påvirker metabolismen andre steder i kroppen. Noe annet å tenke på er jo at etanol inneholder ca 7 kalorier/gram, neeeesten dobbelt så mye som karbohydrater. Når dette blir nedbrutt i en fast fart i leveren er det naturlig at denne energien blir brukt først i kroppen, og at annen nedbrytning "settes på vent" (dette er egentlig inhibering av enzymer) i mens. Kroppen er ikke dum, den produserer ikke energi av fett/kh/proteiner når det kommer et stadig strøm fra leveren.

Dette var forresten interessant lesning, fruktose gjør at etanolnedbrytningen går betydelig raskere! http://journals.cambridge.org/downlo...c2e95bce65491e

-Cilia- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo hovedsaklig uten meieriprodukter. Svar med sitat