Vis enkelt innlegg
Gammel 10-01-12, 19:29   #3
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Lavglykemisk vs lavkarbo?

De aller, aller fleste som lever lavkarbo spiser matvarer som har svært lite karbohydrater. Da vet man at karbohydratene i utgangspunktet ikke får blodsukkeret til og stige.
Når det gjelder glykemisk indeks, så står dette vanligvis ikke på matvarene; dette må man lære, f.eks. fra Fedon eller GI-tabeller.
Jeg spiser f.eks en hel del bønner og linser selv om de har mye karbohydrater. Men når jeg spiser dem, alltid sammen med fett, fører de ikke til at blodsukkeret stiger fort. Karbohydratene slippes langsomt ut i blodet og bruker lang tid på og bli borte, men jeg kan altså spise dem som diabetiker, uten at blodsukkeret mitt flyr i taket.
Man kan også f.eks. tilføre linfrø, solsikkekjerner, etc. til en brøddeig for og senke den glykemiske indeksen, altså hvor fort karbohydratene slippes ut i blodstrømmen.
Glykemisk indeks kan man enten lese seg til, eller man kan måle blodsukkeret jevnlig for og finne ut hvordan blodsukkeret reagerer på maten.