Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av smgj, her.
Gluten (som regel fra hvetemel) brukes i mange ting for å oppnå ulike ting. Derfor må man som regel se på hver enkelt oppskrift hvordan man må erstatte det glutenholdige elementet (igjen som regel hvetemel, rug-, bygg- eller spelt) for å opppnå riktig resultat.
F.eks i gjærdeiger danner glutenet "lommene" som gjæret hever inni, i en hvit saus gir glutenet "seighet" og i en mørdeig blir det til en karakteristisk sprøhet. Og i mange oppskrifter brukes det som basis bare fordi hvetemel er det melet vi har lett tilgjengelig i større mengder.
Så det er nok lettere å svare om du har oppskriften...
Og så kommer det an på hva som er viktig for deg - å unngå gluten, eller å unngå karbohydratene fra stivelsen som kommer sammen med glutenet når det er hvetemel som brukes. (For min del er det mye viktigere å unngå gluten enn å unngå stivelse, så jeg bruker gjerne glutenfri melblanding for å erstatte hvetemel en sjelden gang. Men den inneholder altså en del karbohydrater i form av stivelse. )
Takk for godt innlegg
Jeg lurer på om det går an å bruke glutenmel som fortykningsmiddel i sauser? Jeg har prøvd JBKM, men synes ikke det blir så bra...
|